فارس نیوزی ها

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، جواد زرینچه در حاشیه تمرین استقلال اظهار داشت: خیلی وقت بود که بازیکنان را ندیده بودم و دلم برای آن‌ها تنگ شده بود.هفته سختی را بازیکنان استقلال سپری می‌کنند اما امیدوارم با تمرینات خوبی که انجام می‌دهند مقابل فولاد بازی خوبی را به نمایش بگذارند و پیروزی را از آن خود کنند.

وی در مورد اینکه چرا پیش از دربی در تمرینات استقلال حاضر نشده گفت: پیش از برگزاری چنین بازی‌های حساسی تیم نیاز به آرامش دارد ما هم نخواستیم که حرفی بزنیم تا افکار مربیان پریشان شود در این گونه بازی‌ها به جای شلوغ بودن باید تمرینات در کمال آرامش برگزار شود. تا ذهن بازیکنان برای بازی آماده شود.

بازیکن سابق استقلال تاکید کرد: حضور ما در تمرین فرقی نمی‌کرد اگر ما هم می‌آمدیم نمی‌توانستیم مشکلی را حل کنیم. هرچند که به نظرم برخی از همکارانمان در تمرین حاضر شدند. به هر حال در آن زمان صلاح نبود که در تمرینات حاضر شویم. چرا که مشکلی را حل نمی‌کرد.

زرینچه در مورد اینکه هم اکنون روحیه بازیکنان استقلال مناسب نیست گفت: به نظرم همین که هم اکنون هیات مدیره باشگاه از کادر فنی حمایت کرده بهترین دلگرمی است یادمان نرود که فوتبال همه چیز زندگی نیست. درست است که هواداران خیلی ناراحت شدند اما استقلالی‌ها می‌توانند با اولین برد مقابل فولاد باعث التیام درد هواداران شوند. هم اکنون بازیکنان باید دربی را به فراموشی بسپارند هرچند که معقدم کار دشواری است. این بازی نه اولین دربی بازیکنان بوده و نه اولین شکست باید تلاش کنند که ذهن خود را از این مسئله پاک کنند قهرمانی برای استقلال دور از دسترس نیست و این تیم هنوز می‌تواند امیدوار باشد. چیزی برای استقلال تمام نشده است.

وی در مورد اینکه آیا با پرویز مظلومی مشکلی دارد که سرمربی آبی پوشان به سمت او نیامد گفت: مشکل خاصی ندارم شاید به خاطر اینکه موهایم را کوتاه کرده‌ام مظلومی متوجه حضور من نشد! من به رختکن تیم نرفتم تا مزاحم آن ها نشوم. به هر حال مشکل خاصی نبوده و قطعا با مظلومی صحبت خواهم کرد.

بازیکن سابق ابی پوشان در مورد اینکه آیا فکر می‌کرد چنین نتیجه‌ای در دربی رقم بخورد تاکید کرد: کسی چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی‌کرد به  هر حال در دربی‌ها بازی‌های بسته‌ای به نمایش گذاشته می‌شد در سالهای پس از انقلاب شاهد چنین بازی نبودیم. به نظرم استقلال بدشانسی هم آورد اگر توپ آرش برهانی و یا خسرو حیدری به گل تبدیل می‌شد شرایط فرق می‌کرد.

زرینچه در مورد اینکه آیا قرار است به کادر فنی تیم اضافه شود گفت: خیر چنین مسئله‌ای قرار نیست که اتفاق بیفتد من فقط امروز آمدم که بازیکنان سر بزنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه انتقاد سازنده‌ای از تیم دارد یادآور شد: تیمی که در گذشته با سیستم 1-3-2-4 بازی می‌کرد در بازی به این حساسی نباید با سیستم 2-4-4 لوزی بازی می‌کرد چرا که در این سیستم احتیاج به مهره‌های زیادی دارد و همچنین باید تمرینات زیادی صورت بگیرد اگر استقلال با این نیت به بازی می‌آمد که مساوی بگیرد و بازی بسته ای را به نمایش می‌گذاشت می‌توانست صدرنشینی را حفظ کند و چه بسا که پیروزی را از آن خود کند.

انتهای پیام/ر

http://fna.ir/XGPIHF

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 134 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه در نشستی در  گروه حامی اسرائیل «جی‌استریت» سخنرانی کرد. 

وی از حمایت «قدرتمندانه و صریح» جی‌استریت از توافق هسته‌ای ایران تقدیر کرد و گفت: «برجام، کماکان بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

کری، محدودیت‌های غنی‌سازی یعنی غنی‌سازی 3.6 درصدی برای ایران برای 15 سال، رصد تمامی مسیرهای اورانیوم تولید شده برای 25 سال، دسترسی قانونی به هر تأسیسات مشکوک برای کل دوران توافق را معیارهایی قابل اندازه‌گیری دانست که  توافق هسته‌ای با ایران را قابل دفاع می‌کنند. وی گفت: «اینها واقعیت‌هایی هستند که روشن می‌سازند کشوری که دو ماه با ساخت بمب فاصله داشت اکنون حداقل یک سال فاصله دارد و ما توانایی رصد اینکه آنها چه می‌کنند را داریم.»

وزیر خارجه آمریکا سپس درباره پول‌های آزادشده برای ایران در نتیجه برجام، با رد اظهارات برخی منتقدان داخلی آمریکا که آن را بین 100 تا 150 میلیارد دلار برآورد می‌کردند، گفت: «برآورد ما حدود 55 میلیارد دلار بود.»

کری افزود: «حدس بزنید؛ می‌دانید آن‌ها تا الان که من اینجا ایستاده‌ام چقدر دریافت کرده‌اند؟ حدود 3 میلیارد دلار. بنابراین آنچه ما می‌گفتیم درست بود.»

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این بار دیگر گفت که حمایتش را از راه حل دو دولتی برای سازش بین فلسطین و اسرائیل را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/ *  

http://fna.ir/BBYWO6

اخبار مرتبط

برجام برای آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس خوب است95/01/31 - 09:51سرمقاله نیویورک‌تایمز: ایران هنوز نفعی از مزایای اقتصادی برجام نبرده است95/01/31 - 00:02اوباما نباید به هیچ‌وجه بگذارد ایران به «دلار» دست یابد95/01/30 - 21:03برجام و «تقریبا هیچ»؛ آیا واشنگتن دست از سر اقتصاد ایران برمی‌دارد؟95/01/30 - 00:14

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 131 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در پایان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور، ماده واحده این لایحه را با 152 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رساندند.

بودجه سال 1395 کل کشور از حیث منابع بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال از حیث مصارف بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال به شرح زیر است:

منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذار دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 3 میلیون و 354 هزار و 895 میلیارد و 145 میلیون ریال شامل:

1- منابع عمومی بالغ بر 2 میلیون و 943 هزار و 937 میلیارد و 199 میلیون ریال

2- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 410 هزار و 957 میلیارد و 946 میلیون ریال

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 6 میلیون و 628 هزار و 171 میلیارد و 863 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 6 میلیون و 828 هزار و 171 میلیارد و 863 میلیون ریال.

انتهای پیام/

http://fna.ir/FGEQGJ

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 15:51

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه 90 شب گذشته روی آنتن رفت و به بررسی اتفاقات فوتبالی هفته اخیر کشورمان پرداخت.

دربی 82 بدون شک حساس‌ترین بازی لیگ در هفته گذشته بود و بیشتر زمان برنامه به این موضوع اختصاص داشت.

همچنین سوال نظرسنجی این برنامه به انتخاب زیباترین دربی سال‌های اخیر فوتبال ایران اختصاص داشت.

 

*مخاطبان 4 گزینه زیر را پیش‌رو داشتند:

1- استقلال 3 پرسپولیس 2 : اسفند 83


2- استقلال 3 پرسپولیس 0: آذر 90


3- پرسپولیس 3 استقلال 2: بهمن 90


4- پرسپولیس 4 استقلال 2: فروردین 95

 

بیشترین رای به گزینه 4، برتری 4 بر 2 پرسپولیس مقابل استقلال اختصاص داشت.

 

 

*این فیلم را ببینید.

 

گزارشی از مراسم قرعه‌کشی در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا و قرعه ایران در مرحله مقدماتی راه‌یابی به جام جهانی 2018 روسیه پخش شد.

مصاحبه‌هایی از کارلوس کی‌روش، بورا میلوتینوویچ و اشتلیکه پخش شد.

 

*این فیلم را ببینید.

 

شرایط و بازی‌های تیم‌های مدعی قهرمانی در 4 هفته پایانی لیگ 

پرسپولیس، استقلال خوزستان، استقلال تهران، نفت تهران و تراکتورسازی

گزارش حاشیه‌ای از حال و هوای دربی 82 پخش شد.

 

 

مصاحبه‌ای از پروفسور مجید سمیعی از مفاخر کشورمان پخش شد.

وی در صحبت‌های خود عنوان کرد که طرفدار آبی یا قرمز نیست و طرفدار تیم ملی است.

سمیعی در بخشی از صحبت‌های خود پیشنهاد تاسیس یک آکادمی حرفه‌ای فوتبال تا در آن بتوان استعدادهای ناب فوتبال ایران را به ثمر رساند.

 

*این فیلم را ببینید.

 

در ادامه مهدی تاج رئیس سازمان لیگ پشت خط تلفنی برنامه آمد و درباره اعتراضات برخی از افراد و اینکه تعدادی از تماشاگران که بلیت خریداری کرده بودند و نتوانستند به ورزشگاه بیایند، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی گفت: افرادی که بلیط خریداری کرده بودند، به دلیل اینکه تصور می‌کردند می‌توانند نیم ساعت قبل از بازی وارد ورزشگاه شوند، در عمل پشت تماشاگرانی که بدون بلیط به سمت ورزشگاه هجوم آورده بودند، باقی ماندند و در نهایت این بی‌نظمی به وجود آمد.

*این فیلم را ببینید.

 

ترین‌های هفته بیست و ششم لیگ برتر به نمایش درآمد.

 

گزارش دیدار پرسپولیس - استقلال که با نتیجه 4 بر 2 به سود قرمزها به پایان رسید، پخش شد.

*استقلال 1589 روز بدون برد مقابل پرسپولیس

*زودترین گل 17 سال اخیر پرسپولیس در دربی

*طارمی پنالتی خراب کن ترین بازیکن لیگ

*پرسپولیس هر 3 پنالتی آخر مقابل استقلال را هدر داده است.

*پرسپولیس برد 4 گله خود را پس از 44 سال تکرار کرد.

 

*این فیلم را ببینید.

 

نمرات سرخابی‌ها در دربی 82

*پرسپولیس

*استقلال

 

*کارشناس داوری دربی توسط فنایی:

*گل اول پرسپولیس صحیح بود و طارمی در آفساید نبود.

*پنالتی برای استقلال در محوطه جریمه پرسپولیس گرفته نشد. (خطای هند بازیکن پرسپولیس صحیح بود) در این زمان شاگردان برانکو با یک گل از استقلال پیش بودند.

*رامین رضائیان می‌توانست با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج می‌شد.

*خطای پنالتی که در نیمه دوم برای استقلال گرفته شد، صحیح بود.

*در محوطه جریمه پرسپولیس خطا بر روی برهانی در نیمه اول صورت نگرفت و پنالتی برای استقلال نبود.

*ضربه پنالتی برای پرسپولیس صحیح بود و ضربه طارمی که توسط رحمتی مهار شد، به هیچ وجه گل نشد.

 

*این فیلم را ببینید.

 

 

آنالیز بازی پرسپولیس - استقلال

میزان دوندگی بازیکنان پرسپولیس و استقلال

 

 

*این فیلم را ببینید.

 

در ادامه پرویز مظلومی سرمربی تیم فوتبال استقلال روی خط تلفنی برنامه آمد.

وی در این برنامه ضمن عذرخواهی از هواداران استقلال اعتراف کرد که تعویض خسرو حیدری در دربی 82 جواب نداد و اگر به عقب برگردد این تعویض را انجام نخواهد داد.

مظلومی در صحبت‌های خود همچنین عنوان کرد که به استقلال چسبیده نیست و هر وقت بخواهند در تیم می‌ماند و هر وقت بگویند از تیم می‌رود.

صحبت‌های کامل مظلومی

 

*این فیلم را ببینید.

 

انتهای پیام/آ

http://fna.ir/S0E2S2

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 138 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 6:20

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پاول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه ای صریح، به شایعات اخیر در خصوص احتمال ایجاد دسترسی ایران به دلار و نظام مالی آمریکا واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش از «استحقاق» ایران برای دسترسی به دلار در معاملات فرامرزی به دلیل پایبند ماندن به توافق هسته‌ای و ریختن بتون در قلب نیروگاه اراک سخن گفته بودند؛ اظهارنظری که با مخالفت شدید مخالفان برجام و جمهوری‌خواهان روبرو شد.

بر اساس اعلام دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «پاول رایان» یکی دیگر از این مخالفان بود که امروز با صدور بیانیه‌ای گفت: «دولت باید قطعاًٌ هرگونه احتمال ایجاد دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم ایران به دلار و یا نظام مالی آمریکا را رد کند.»

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران امروز راهی نیویورک شد تا در اجلاس «آب و هوا» شرکت کند؛ البته همانطور که انتظار می‌رفت، ظریف در ادامه مذاکرات مستقیم با «جان کری» همتای آمریکایی، این بار نیز میهمان کری خواهد بود؛ گفته می‌شود که همین محور مخالفت کنگره یعنی دسترسی به نظام مالی آمریکا، از دستور کارهای نشست دو وزیر خارجه خواهد بود.

پاول رایان در ادامه نطق خود گفته: «به جای افزودن به ثروت رژیم (نظام ایران)، دولت باید از آنها آزمایشات موشکی ادامه‌دار، نقض فاحش حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم، پاسخ بطلبد.»

آمریکایی‌ها ساخت موشک‌های دفاعی برای حراست از مرزهای مماس با داعش را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانند؛ اعدام قاچاقچیان مواد مخدر هم «نقض حقوق‌بشر» و حمایت سیاسی از اهداف موشک‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم «حمایت از تروریسم» نام گرفته است.

پاول رایان در انتهای نطق خود گفته: «ما کماکان با هرگونه تلاشی برای دادن امتیازات بیشتر به بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی، مخالف‌ایم.»

انتهای پیام/ع

http://fna.ir/YOHV46

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 121 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 6:20

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اسحاق جهانگیری امشب در جمع خبرنگاران در مورد دستاوردهای سفر کاری یک روزه خود به غرب کشور، اظهار داشت: پروژه‌های آبی بسیار مهمی امروز افتتاح شد و 8 میلیارد دلار در طرح‌های آبی کشور به دستور مقام معظم رهبری هزینه شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های آبی کشور و رفع مشکلات اختیارات بسیاری به استانداران داده شده است، عنوان کرد: امثال به همه استان‌ها برای پیگیری تصمیمات مهم همچون راه‌اندازی واحدهای تولیدی و افزایش سرمایه‌گذاری سفر می‌کنم تا اقتصاد کشور وارد دوره رونق شود.

وی، ایجاد شغل را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اولویت‌های سال 95 برای وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شده و دغدغه بیکاری در کرمانشاه با توجه به بالا رفتن آمار فارغ‌التحصلان بیکار وجود دارد.

جهانگیری با تأکید براینکه اقتصاد طی سالیان گذشته دچار رکود شده است، لازمه رفع بیکاری را انجام اقدامات مهم در زمینه تولید داخلی و رشد سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بیش از 80 درصد منابع اقتصادی کشور را بانک‌ها تأمین می‌کنند که در حال حاضر خودشان را مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

وی، معوقات بانکی در بخش دولتی و خصوصی را بالا عنوان کرد و بیان داشت: برای اصلاح نظام بانکی طرحی تهیه شده که مرحله کارشناسی آن به اتمام رسیده و در آستانه تصمیم‌گیری است که از 15 اردیبهشت‌ماه باید اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور راه‌آهن را پیش‌نیاز توسعه و زمینه‌ساز حمل‌ونقل ارزان ذکر کرد و ادامه داد: با دولت عراق رابطه خوبی داریم که موانع باز شدن مرز خسروی بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کمک دولت به سیل‌زدگان گفت: دولت به خسارت‌ دیدگان ناشی از وقوع سیل تسهیلاتی ارائه می‌کند.

جهانگیری در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات سیف مبنی بر بی‌نتیجه بودن برجام گفت: آقای سیف خودش باید در این زمینه پاسخ بدهد اما دستاوردهای برجام زیاد بوده و زمینه‌های عمده‌ای برای همکاری ایجاد شده است که ورود مسئولان خارجی به کشور برای گذراندن تعطیلات نیست بلکه برای توافق در زمینه انعقاد قراردادهای اقتصادی به ایران انجام می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه پس از برجام صادرات نفت 70 درصد افزایش یافت و در اسفندماه به دو برابر رسید، متذکر شد: مبادلات بانکی در مواردی با بانک‌های اروپایی شروع شده و برخی بانک‌ها به دلیل سخت‌گیری‌های آمریکا با احتیاط پیش می‌روند که دولت آمریکا باید در این زمینه سخت‌گیری‌های خود را بردارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید از فشارهای خود دست بردارند، خاطرنشان کرد: قادر هستیم برجام را کامل اجرا کنیم و از سوی دیگر نیز مطمئنیم طرف مقابل تعهدات خود را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/2700/ن30

http://fna.ir/YOHV47

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 118 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 6:20

بهرام افشارزاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با اعلام این موضوع که باشگاه استقلال هیچ شکایتی از تیم داوری دربی 82 ندارد گفت: اصلا قرار نیست شکایتی از ترکی داشته باشیم و معتقدم او یکی از داوران خوب کشورمان است.

وی افزود:ما از داوری دربی راضی هستیم و داور بازی هم جزوی از نفرات داخل زمین است.هر داوری هم که اشتباه کند انسان است و اتفاقا از محسن ترکی قدردانی می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام افشارزاده در حالی چنین اظهار نظری را انجام داده که سایت باشگاه استقلال عصر امروز خبری را روی خروجی اش مبنی بر شکایت باشگاه استقلال از محسن ترکی قرار داد.

این خبر البته ساعاتی بعد از تیتر شکایت استقلال از محسن ترکی به « گلایه باشگاه استقلال از ترکی» تغییر پیدا کرد تا مشخص شود بهرام افشارزاده از انتشار چنین مطلبی با خبر نبوده است.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/V9JKG4

اخبار مرتبط

شکایت باشگاه استقلال از محسن ترکی/2 پنالتی ما گرفته نشد!95/01/29 - 16:32

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 105 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 0:23

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در واکنش به جزئیات گزارش وزارت خارجه به مجلس درباره برجام گفت: وزارت خارجه کشورمان در گزارش برجام به مجلس، ایران را لولو و آمریکا را هلو معرفی کرده است.
شریعتمداری افزود: در حالی که شرکت های اروپایی با صراحت اعلام می کنند که از ترس مجازات های آمریکا حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند، و مقامات آمریکایی نیز بر این نکته تاکید می ورزند، وزارت خارجه کشورمان در بند 4 از بخش مربوط به چالش ها و موانع پیش رو، بی اعتمادی طرف های خارجی به ایران را بزرگترین مانع همکاری اقتصادی با ایران معرفی کرده و در یک کلمه، آمریکا را از بدعهدی و عدم پایبندی به تعهدات خود تبرئه و جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه داده است.
وی افزود: اگرچه باید گفت متاسفانه در تدوین برجام، به علت اعتماد بی علت به آمریکا، دقت لازم به کار گرفته نشده بود و از این طریق دست حریف برای سوء استفاده های بعدی باز مانده است.
انتهای پیام/

http://fna.ir/77233G

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 0:23

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه اولین گزارش سه ماهه اجرای برجام (26 دی‌ماه 1394 الی 26 فروردین‌ماه 1395) را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

اولین گزارش سه ماهه اجرای برجام

26 دی ماه 1394 الی 26 فروردین ماه 1395

مقدمه

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور قدرتمند جهان موسوم به 1+5 توافق گردید، پس از تایید توسط شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نهایتا مقام معظم رهبری در تاریخ 26 دی 1394 به مرحله اجرایی شدن رسید.

بدین وسیله در اجرای تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب 1394/7/21 مجلس شورای اسلامی که مقرر می‌دارد، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق‌نامه را هر سه ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد، گزارش اجرای سه ماهه برجام در فاصله زمانی 26 دی ماه 1394 لغایت 26 فروردین 1395 در سه حوزه تعهدات هسته‌ای، ابعاد احتمالی نظامی و رفع تحریم‌ها ایفاد می‌گردد.

الف- تعهدات هسته‌ای برجام

براساس متن برجام، کشورمان به انجام برخی محدودیت‌های موقت و اقدامات اطمینان‌ساز در بخش‌های مختلف برنامه هسته‌ای خود متعهد شده است.

ذیلا به آخرین وضعیت در هر بخش پرداخته می‌شود:

غنی‌سازی: میزان ماشین‌های سانتریفیوژ فعال در نطنز بر طبق برجام به 5060 ماشین کاهش یافته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما تایید نموده است که غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران در تاسیسات نطنز با تعداد 5060 سانتریفیوژ در 30 آبشار همچنان ادامه داشته و حتی برای یک روز متوقف نشده است. سانتریفیوژهای مازاد برای استفاده در زمان مقتضی جمع‌آوری و انبار شده‌اند.

لازم به ذکر است که عمده سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده در حال غنی‌سازی نبوده‌اند.

تحقیق و توسعه غنی‌سازی: در راستای ارتقای دانش فنی در صنعت غنی‌سازی، تحقیقات در زمینه توسعه سانتریفیوژهای IR4، IR6 و IR8 منطبق با برنامه درازمدت سازمان انرژی اتمی کشورمان که به آژانس ارائه شده است، بدون توقف در حال انجام است.

ذخایر: ذخایر اورانیوم کشور طبق برجام تا میزان 300 کیلوگرم کاهش یافته و مورد تایید آژانس قرار گرفته‌اند. مازاد ذخایر به روسیه فروخته شده و در مقابل آن قریب به 200 تن کیک زرد از روسیه و قزاقستان خریداری و به ایران حمل شده است.

کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در مقابل افزایش قابل توجه ذخایر اورانیوم خام (کیک زرد) با در نظر گرفتن نیازهای کشور در شرایط فعلی و آتی بوده است. قابل ذکر است که مابه‌ازای هزینه فرآوری کیک زرد (تبدیل کیک زرد به UF6 طبیعی) و هزینه غنی‌سازی نیز به صورت کیک زرد دریافت شده است.

کلیه کیک زرد توافق‌شده ابتدا وارد کشور شده و پس از آن اورانیوم غنی‌شده به طرف روسی تحویل داده شد. به این ترتیب، در این فرآیند دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای دریافت کیک زرد در ابتدای تبادل، کاملا رعایت گردید.

لازم به تاکید است از ابتدای انقلاب کیک زردی به ایران فروخته نشده و تا پیش از برجام، براساس قطعنامه‌های موجود شورای امنیت سازمان ملل متحد، واردات اورانیوم طبیعی (کیک زرد) به ایران ممنوع بوده است.

تاسیسات فردو: براساس برجام تعداد ماشین‌ها در فردو به 1044 ماشین کاهش یافته است. گزارش آژانس تایید می‌نماید که هم‌اکنون تعداد 1044 سانتریفیوژ در 6 آبشار در یک بال از کارخانه غنی‌سازی فردو در حال چرخش می‌باشد.

در راستای تبدیل فردو به مرکز تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای، مذاکرات فنی و تخصصی با کشور روسیه به منظور تحقیق و توسعه و نهایتا تولید، ایزوتوپ‌های پایدار در تاسیسات فردو طی چندین دور صورت گرفته و با روند مطلوبی در حال پیشرفت می‌باشد.

مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک: در خصوص بازطراحی راکتور آب سنگین اراک کارگروهی طبق برجام تشکیل شده است که در رابطه با بازطراحی و تکمیل اراک با جمهوری اسلامی ایران همکاری و مشارکت می‌کند.

پس از خروج کلاندریا (مخزن) از راکتور، تاکنون چندین دور مذاکرات فنی و تخصصی با طرف‌های خارجی صورت پذیرفته که با روند خوبی در حال پیشرفت است. البته طراحی راکتور توسط دانشمندان هسته‌ای کشورمان انجام شده است و قرارداد اصلی هم با یک شرکت ایرانی منعقد شده است. بنابراین با توجه به توانایی‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان اطمینان کامل وجود دارد که پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک، با همکاری یا بدون همکاری 1+5 به سرانجام خواهد رسید. راکتور جدید و مدرن‌سازی شده ضمن حفظ ماهیت آب سنگین، قابلیت‌ها و کارآمدی‌های بیشتری نسبت به راکتور گذشته دارد.

فروش مازاد آب سنگین: فعالیت تولیدی کارخانه آب سنگین اراک ادامه دارد. میزان ذخایر آب سنگین کشورمان تا 130 تن حفظ شده است که دو برابر میزان مورد نیاز کشورمان می‌باشد، با این توجه که نیاز کشور به آب سنگین تنها پس از ساخت راکتور جدید اراک، یعنی تقریبا 5 سال دیگر می‌باشد، آب سنگین مازاد بر نیاز کشورمان در معرض فروش قرار گرفته است.

آزمایشگاه‌های آمریکا کیفیت آب سنگین تولیدی در ایران را مورد تایید قرار داده و آن کشور خریدار بخشی از آب سنگین عرضه شده می‌باشد. فروش آب سنگین به آمریکا در حال مذاکره و در مراحل آخر می‌باشد. به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه بین‌المللی فروش آب سنگین شده است.

نظارت و راستی‌آزمایی: با توجه به وجود نگرانی‌هایی در مورد اینکه انجام تعهدات هسته‌ای کشورمان نهایتا چگونه مورد راستی‌آزمایی آژانس قرار خواهد گرفت،‌ سیاست هوشمندانه‌ای برای تعامل با آژانس در پیش گرفته شد. نتیجه آنکه، در طول سه ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وظایف خود در نظارت و راستی‌آزمایی اجرای برجام به خوبی عمل کرده و موردی از زیاده‌خواهی یا تخطی و کارشکنی در امر راستی‌آزمایی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گزارش نشده است.

با فراهم شدن امکان دسترسی به اطلاعات از طریق تجهیزات جدید و تعیین محل مشخص در سایت‌ها، عبور و مرور غیرضروری بازرسان به دیگر محل‌ها در تاسیسات هسته‌ای کاهش یافته است و نظارت بیشتری بر فعالیت‌های بازرسان اعمال می‌گردد. هیچ دوربین یا تجهیزاتی با امکان مبادله فوری یا آنلاین اطلاعات نصب نشده است.

ب- پرونده ابعاد احتمالی نظامی (PMD)

متعاقب تلاش و همکاری نزدیک وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع در اجرای موفق نقشه راه مورد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پرونده ابعاد احتمالی نظامی، شورای حکام آژانس در بند 9 آخرین قطعنامه خود به تاریخ 15 دسامبر 2015 به صراحت برطرف‌ شدن ملاحظات شورای حکام در این خصوص را اذعان و پرونده را مختومه اعلام نمود. بدین ترتیب چالش طولانی مدت بین ایران و آژانس در خصوص اتهامات وارده به کشورمان که سال‌ها بعد سرمایه بسیار زیادی را از کشورمان برای اثبات غیرواقعی بودن این اتهامات کرده بود خاتمه یافت.

نکته حائز اهمیت اینکه برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس که در آن بر دسترسی کامل به افراد، مکان‌ها و تجهیزات نظامی تاکید شده بود، بسته شدن پرونده بدون فراهم شدن دسترسی‌های مصرح در اسناد مذکور به بخش‌های نظامی و بدون مصاحبه با دانشمندان کشور صورت گرفت. در صورت بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین، این بازدید پس از کسب مجوز و صرفا به عنوان برنامه‌ای تشریفاتی انجام  شد.

زمان ورود آقای آمانو به سایت پارچین و خروج ایشان از سایت جمعا کمتر از 10 دقیقه به طول انجامید و تنها یک سالن به مدت 4 دقیقه بازدید شد. نمونه‌برداری‌های مورد درخواست آژانس توسط متخصصین کشورمان و بدون حضور بازرسین آژانس انجام شد که امر بدیعی در روال کاری آژانس به شمار می‌رود.

پیرو دستور مقام معظم رهبری در بند 3 نامه مورخ 29 مهرماه 1394 مبنی بر اینکه «اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.» وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی زمانی موضوع انتقال مواد به روسیه و کلاندریا از راکتور اراک را آغاز کردند که آژانس مبحث (PMD) را پایان یافته اعلام نمود.

یکی از نتایج پایان پرونده مطالعات ادعایی، برطرف شدن اتهامات قبلی غربی‌ها از جمله در خصوص "توسعه" کلاهک هسته‌ای برای موشک بود. اتهامات گذشته پایان یافته و بطلان آنها ثابت شده است.

موضع تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران عدم مذاکره با هیچ کشوری در خصوص توانایی‌های دفاعی و موشکی خود می‌باشد. بدین لحاظ بلافاصله پس از تصویب قطعنامه 2231 کشورمان طی بیانیه‌ای که طی سند شماره S/2015/550 در شورای امنیت ثبت گردید، اعلام داشت که جمهوری اسلامی ایران به اقدامات ضروری جهت تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی در مقابل هرگونه تجاوز ادامه خواهد داد و توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های دوربرد خارج از حیطه قطعنامه قرار دارد.

ج) رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای

رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای دو بعد دارد. اول برچیده شدن و از بین رفتن زیرساخت تمامی این تحریم‌ها و دوم رفع تحریم‌ها در صحنه عمل.

اول: از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها

برچیده شدن و از بین رفتن زیرساخت تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، که بعضا از آن با تعبیر «لغو تحریم‌ها روی کاغذ» یاد می‌شود، به لحاظ حقوقی و سیاسی اهمیت خاصی دارد چراکه تمامی قطعنامه‌ها، قوانین و مقرراتی که تحریم‌ها به واسطه آنها وضع شده‌اند را از بین می‌برد.

بدیهی است که چنین امر مهمی را نباید کم ارزش تلقی کرد. این زیرساخت‌ها عبارت بودند از:

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد: با عنایت به بند اجرایی (آ) 7 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از زمان گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن شورا مبنی بر انجام تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام یعنی در تاریخ 26 دی 1394، هفت قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت شامل قطعنامه‌های 1696 (2006)،1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) لغو گردید.

لغو قطعنامه‌های فوق‌الاشعار باعث گردید تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت بر جمهوری اسلامی شامل تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده در حوزه‌های بانکی و مالی، بیمه، حمل و نقل، لغو گردد و ساختار نهادی تحریم‌ها که در قالب کمیته تحریم قطعنامه 1737، تیم نظارت بر تحریم‌ها و پانل کارشناسی ایجاد شده بود، منحل شود. اما مهم‌ترین اثر لغو تحریم‌های شورای امنیت، از میان رفتن مبنای حقوقی و سیاسی برای مشروعیت‌زدایی از برنامه هسته‌ای ایران و توجیه‌کننده قانونی تحریم‌های ملی و منطقه‌ای بوده است.

لغو قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت که محور اصلی آنها مکلف کردن ایران به تعلیق برنامه غنی‌سازی و چرخه سوخت بود، و استفاده از ادبیات کاملا متفاوت در قطعنامه جایگزین یعنی قطعنامه 2231، به این معنا است که شورای امنیت با عدول از خواسته اولیه خود وجود برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شامل چرخه کامل سوخت هسته‌ای را مورد شناسایی قرار داده است.

اقدامات ایالات متحده در رفع تحریم‌ها: ایالات متحده وفق برجام متعهد به رفع یک رشته تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که مشروح آن در پیوست‌های 2 و 5 برجام احصاء شده است. اقدامات آمریکا در رفع تحریم‌ها که در روز اجرایی شدن برجام صورت گرفت به شرح زیر می‌باشد:

- لغو یا اصلاح 5 فرمان اجرایی تحریمی علیه ایران: رئیس‌جمهور آمریکا طی فرمان اجرایی شماره 13716، تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران که طی فرمان‌های اجرایی 13574، 13590، 13622 و 13645 وضع گردیده بود را لغو و فرمان اجرایی 13628 را اصلاح نمود. رئیس‌جمهور در همین تاریخ طی نامه‌ای به روسای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا صدور فرمان اجرایی جدید را اطلاع‌رسانی نموده است.

- توقف اجرای تحریم‌های مرتبط هسته‌ای کنگره: تصمیم لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران که در روز پذیرش توافق یعنی 26 مهرماه 1394 گرفته شده بود، از روز 26 دی ماه 1394 وارد مرحله اجرایی گردید. براساس تصمیم مذکور، اجرای بخش‌هایی از قانون به اصطلاح آزادی ایران و مقابله با اشاعه، قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012، قانون تحریم‌های ایران و قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه متوقف گردید. به گزارش فارس،در ادامه این گزارش آمده است: بدین ترتیب تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران در حوزه‌های فروش نفت به خریداران اروپایی و آسیایی، بانکی و مالی، ارائه خدمات بیمه‌ای، معاملات نفتی و پتروشیمی، کشتیرانی و کشتی‌سازی و امور بندری، تجارت فلزات گرانبها و نرم‌افزار و نیز بخش خودروسازی ایران متوقف گردید.

خروج نام بیش از 700 شخص حقیقی و حقوقی یا هواپیما و کشتی از فهرست تحریم‌های آمریکا: وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای تعهد آمریکا مبنی بر خروج افراد و نهادهای مندرج در ضمیمه شماره 3 برجام از فهرست تحریم‌ها، با انتشار اطلاعیه‌ای در روز اجرایی شدن برجام فهرست کامل این افراد و نهادها را منتشر نمود. بر این اساس در روز اجرای برجام نام 445 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی به همراه 303 هواپیما، نفتکش و کشتی ثبت شده در ایران که طی سال‌های گذشته به بهانه برنامه هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار گرفته بودند، از فهرست‌های تحریمی آمریکا خارج شدند.

- صدور مجوزهای لازم برای رفع موانع قانونی فروش هواپیمای غیرنظامی و قطعات و خدمات آن به ایران، صادرات فرش و اقلام غذایی از ایران و رفع موانع فعالیت شرکت‌های تابعه شرکت‌های آمریکایی با ایران: وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای رسمی در روز اجرای برجام شرایط اعطای مجوز برای صادرات، صادرات مجدد، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای غیرنظامی، قطعات و خدمات جانبی آن را مشخص نمود.

متعاقباً سه مجوز عام در این رابطه صادر گردید:

1) مجوز عام در مورد معامله نهادهای تحت‌کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی با اشخاص ایرانی که اجازه می‌دهد شرکت‌های غیرآمریکایی که مالکیت بیش از 50 درصد سهام آن، اکثریت هیأت مدیره یا به نحوی دیگر کنترل آن به دست اشخاص آمریکایی است، تحت شرایطی با ایران وارد معامله شوند.

2) مجوز عام در مورد اجازه مذاکره و انعقاد قرارداد صادرات هواپیما، قطعات و خدمات آن به ایران که اجازه می‌دهد اشخاص آمریکایی مشروط به اخذ مجوز موردی از دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری با ایران وارد تجارت در این حوزه گردند.

3) مجوز عام در مورد واردات فرش و مواد غذایی ایرانی که اجازه می‌دهد اشخاص آمریکایی این اقلام را وارد و هزینه آن را پرداخت نمایند.

اقدامات اتحادیه اروپا در رفع تحریم‌ها:

اتحادیه اروپایی در روز توافق یعنی 26 مهرماه 1394 قوانین و مقرراتی که چارچوب حقوقی رفع تحریم‌های اروپایی را فراهم می‌سازند، تصویب و مقدمات قانونی اجرای تعهدات خود وفق برجام از روز اجرایی شدن را فراهم نمود. این قوانین و مقررات عبارتند از تصمیم شماره 1863، مقررات اجرایی شماره 1861 و مقررات اجرائی 1862. لازم به ذکر است تحریم‌های اقتصادی و مالی که مطابق برجام رفع شده‌اند،‌ آنهایی هستند که توسط اتحادیه اروپایی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و به‌موجب تصمیم شماره 413 و مقررات اجرایی شماره 267 وضع شده بودند و مجموعه قوانین مدون در اصلاح این دو سند به تصویب رسیده‌اند.

در این راستا در روز اجرای برجام، اقدامات زیر توسط اتحادیه اروپایی انجام شد:

- تصمیم شماره 37 تصویب و در روزنامه رسمی اتحادیه اروپایی منتشر شد، تصمیم مذکور مفاد تصمیم شماره 1863 در رفع تحریم‌های مالی و اقتصادی از روز اجرایی شدن برجام را اجرایی کرد.

- یک اطلاعیه رسمی در روزنامه رسمی اتحادیه اروپایی در خصوص اعلام روز اجرایی شدن برجام و اجرایی شدن آیین‌نامه 1861 و آیین‌نامه اجرایی 1862 منتشر شد. بر اساس اطلاعیه مذکور، تحریم‌های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپایی از طریق حذف مواد مربوطه مقررات اجرایی شماره 267 توسط مقررات اجرایی شماره 1861 رفع گردید.

به‌موجب تصمیم‌های فوق تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیر لغو گردید:

1- حوزه مالی، بانکی و بیمه: شامل نقل‌وانتقالات مالی، عملیات بانکی، نظام پیام‌رسان مالی ازجمله سوئیفت، تأمین مالی و اعتبار صادراتی.

2- حوزه نفت، گاز و پتروشیمی: شامل واردات، خرید، سوآپ، حمل‌ونقل نفت خام، گاز و محصولات پتروشیمی، صادرات تجهیزات و دانش فنی مرتبط، سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز.

3- حوزه کشتیرانی، کشتی‌سازی و حمل‌ونقل: شامل کشتیرانی، کشتی‌سازی و تجهیزات و دانش فنی مرتبط، طراحی و سخت و مشارکت در طراحی و ساخت کشتی‌های باری و تانکرهای نفتی، دسترسی پروازها و هواپیماهای باری ایرانی به فرودگاه‌های اروپایی.

4- رفع تحریم‌های حوزه طلا، فلزات گران‌بها، اسکناس و سکه، شامل فروش، ارائه، خرید، صادرات، جابجایی و حمل‌ونقل طلا و فلزات گران‌بها من‌جمله الماس و خدمات مرتبط من‌جمله تأمین مالی و ارائه خدمات امنیتی مرتبط.

5- خروج 447 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی از لیست تحریم‌ها که این اشخاص دیگر مشمول محدودیت‌های صدور روادید و توقیف‌ دارایی‌ها نخواهند بود.

لغو تحریم‌های ملی سایر کشورها:

بسیاری از کشورها در راستای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، برخی اقدامات ملی شامل تصویب و ابلاغ قوانین ملی یا دستورالعمل‌های اداری به عمل آورده و گزارش این اقدامات را به کمیته 1737 شورای امنیت ارائه داده بودند.

برخی دیگر نظیر کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و... در پیروی از آمریکا و اروپا، قوانین ملی تحریمی فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان وضع نموده بودند یا برخی کشورهای اروپایی در راستای اجرای مقررات اتحادیه اروپایی قوانین ملی تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نموده بودند.

غالب این قوانین و مقررات داخلی متعاقب اجرای برجام از سوی کشورهای مذکور اصلاح یا لغو گردیده است (نظیر سوئیس، نروژ، فرانسه، برزیل، پاکستان، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و...) پیگیری جهت اصلاح این‌گونه قوانین و مقررات در سایر کشورها ادامه دارد. به گزارش فارس‌در ادامه این گزارش آمده است: گرچه رفع این دسته از تحریم‌های ملی طبیعتاً قسمتی از برجام و یا تعهد کشورهای 1+5 نیست، ولی نتیجه طبیعی اجرایی شدن برجام است و لذا به‌منظور بهره‌برداری کامل از نتایج برجام در دستور کار بوده و تا حد زیادی حاصل شده است.

دوم) رفع تحریم‌ها در عمل

متعاقب اجرای برجام تغییر کاملاً محسوس و معنی‌داری در فضای بین‌المللی به نفع ایران صورت گرفته و سفرهای متعدد هیأت‌های عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، شرکت‌ها و اشخاص آغاز گردیده است. این امر فرصت‌های جدیدی را در برابر کشورمان قرار داده است: تنوع در انتخاب منابع و شرکای تجاری، برقراری رقابت که منجر به کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها می‌گردد، دسترسی به فناوری‌های نوین و افزایش دانش حرفه‌ای از طریق دست یافتن به پیشنهادها و گزینه‌های متنوع، حذف دلال‌ها و واسطه‌ها به جهت امکان برقراری رابطه مستقیم با منابع تولید کالا و خدمات، تحقق استقلال در تصمیم‌گیری و انتخاب بهینه و... که همگی طلیعه دوران جدیدی از همکاری‌های اقتصادی را نوید می‌دهد.

حوزه مالی، بانکی و بیمه:

در اثر رفع تحریم‌های حوزه مالی،‌بانکی و بیمه پس از اجرای برجام، سیستم پیام‌رسانی مالی موسوم به سوئیفت که قطع آن به مدت چند سال باعث قطع ارتباط بانکی کشورمان با نظام مالی ـ پولی بین‌المللی شده بود، مجدداً برقرار شد. استفاده از خدمات سوئیفت به دلیل ضرورت به‌روزرسانی نرم‌افزارها و تمهید سایر زمینه‌های فنی، در عمل چندهفته‌ای از روز اجرایی شدن برجام به طول انجامید، اما در حال حاضر کلیه بانک‌های کشور، به‌جز معدودی که تحت تحریم‌های غیرهسته‌ای هستند،‌ امکان استفاده از این خدمت را دارند.

علاوه بر این، حساب‌های بانک مرکزی نزد بانک‌های خارجی فعال و وجوه مسدود شده، آزاد شدند. بازگشایی حساب برای بانک مرکزی در ایتالیا، اتریش و امارات متحده ازجمله این موارد به‌حساب می‌آید. روابط بانکی به‌تدریج روند بازگشت به وضعیت عادی را طی می‌کند. در دو ماه اخیر قریب به یک میلیارد یورو از عواید نفتی به‌حساب بانک مرکزی نزد بانک EIH واریز شده، حدود 300 میلیون یورو به بانک‌های مرکزی ایتالیا، دی ساندریو ایتالیا، کی بی سی بلژیک، پی ام سی اسپانیا و ملی هامبورگ انتقال یافته و بیش از 2000 گشایش اعتبار صورت گرفته است.

در حوزه تأمین مالی میان مدت و بلند مدت، گشایش‌های بسیاری حاصل شده است. اعتبارات تأمین مالی پروژه‌های ایران از سوی بانک‌های مختلف نهایی شده یا در حال مذاکره می‌باشد. گشایش خط اعتباری توسط کشورهای مختلف برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته؛ روابط کارگزاری بانکی در حوزه‌های صدور و گشایش اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه‌های بانکی و عملیات خزانه‌داری ارزی ایجاد شده؛ الحاق مجدد ایران به ماکنیزم پایاپای آسیایی امکان‌پذیر گردیده و در حوزه بیمه‌های صادراتی اعتبارات متنابهی به جمهوری اسلامی اختصاص یافته است (به عنوان مثال 10 میلیارد یورو توسط ژاپن، 8 میلیارد یورو توسط کره جنوبی و 5 میلیارد یورو توسط ایتالیا).

حوزه نفت، گاز و‌ پتروشیمی: فروش نفت خام کشورمان در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا، که مشتریان نفتی ایران را وادار به کاهش تدریجی نفت وارداتی از ایران می‌‌کرد، از دو و نیم میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در آستانه توافق ژنو رسید که بدون توافق مزبور و بر اساس روند اجرای مصوبات قبلی و نیز افزوده شدن تحریم‌های جدیدی که توسط کنگره آمریکا در تابستان 92 به تصویب رسیده بود، این میزان ظرف کمتر از یک سال به صفر می‌رسید.

در طول سال‌های 89 تا 92، مشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته و نیازهای خود را عمدتا از طریق قراردادهای مدت‌دار تأمین کرده‌اند. بعد از اجرای برجام تحریم نفت مرتفع و فروش نفت از سر گرفته شد. مشتریان قبلی به تدریج در حال بازیابی هستند و مشتریان جدید نیز به تدریج اضافه می‌شوند. ظرف سه ماه گذشته با تلاش فوق‌العاده وزارت نفت فروش نفت خام به حدود دو میلیون بشکه رسیده است و انتظار می‌رود تا یک سال دیگر به سقف قبلی بازگردد. مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای انعقاد قراردادهای اکتشاف و سرمایه‌گذاری نیز در حال انجام است.

کشتیرانی، کشتی‌سازی و حمل و نقل: در اثر رفع تحریم‌های حوزه کشتیرانی، کشتی‌سازی و حمل و نقل، بخش عمده ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌‌های کشتیرانی و نفتکش که تحت تحریم بودند از تحریم‌ها خارج شده و امکان احیای فعالیت‌های عادی خود را بازیافته‌اند. همچنین فعالیت مجدد خطوط و شرکت‌های حمل و نقل بین‌‌المللی در بنادر ایران شروع شده و تاکنون حداقل 18 شرکت به همکاری با ایران بازگشته‌اند. مشکل در بیمه کشتی‌ها و نفتکش‌ها که به نوعی با تحریم‌های اولیه برخورد داشت با پیگیری‌های فراوان وزارت خارجه نهایتا رفع گردید.

علاوه بر این، زمینه انعقاد قراردادهای ارزشمندی برای ارتقای ظرفیت‌های کشور در حوزه حمل و نقل زمینی فراهم گردیده است که از جمله‌ آنها می‌توان به قرارداد خرید جرثقال برای بندرعباس، تفاهم‌نامه با اگزیم بانک چین برای تأمین مالی پروژه ریلی تهران مشهد،‌ت فاهم‌نامه با دایلم بانک کره برای تأمین مالی و اجرای خط ریلی چابهار - زاهدان اشاره کرد.

در حوزه حمل و نقل هوایی، ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر پایتخت‌های اروپایی از سر گرفته شده (فرانسه، آلمان، انگلستان)، پروازهای مستقیم برخی شرکت‌ها به تهران مجددا برقرار گردیده، تهیه قطعات هواپیما به طور مستقیم و به قیمت ارزان‌تر میسر شده، امکان خرید و استعلام قطعات از شرکت‌هایی که قبلا با ایران کار نمی‌کردند فراهم گردیده (خرید ارابه فرود)، و امنیت پروازها به دلیل دسترسی به قطعات و تعمیرات موردنیاز و تهیه آنها از تأمین‌کنندگان اصلی ارتقا یافته است.

انعقاد قراردادهای مهم برای نوسازی ناوگان هوایی کشور از جمله قراردادهای خرید هواپیما با ایرباس و شروع مذاکره با بوئینگ، تفاهم‌نامه با شرکت ونسی فرانسه برای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری فرودگاه‌های مشهد و اصفهان، تفاهمنامه با شرکت آدپ و بوئینگ فرانسه برای ساخت، بهره‌‌برداری و واگذاری مجموعه پایانه‌های فرودگاه امام خمینی (ره) و قرارداد خرید چندین هواپیما با ایتالیا نیز متعاقب رفع موانع خرید هواپیمای مسافری طبق برجام مقدور گردید.

بهره‌برداری از ساز و کار کانال خرید اقلام هسته‌ای و اقلام دوگانه مرتبط هسته‌ای: در برجام، سازوکاری برای تأمین اقلام هسته‌ای و اقلام دوگانه مرتبط هسته‌ای پیش‌بینی شده است. فروش این اقلام به ایران پیش از این مطلقا ممنوع بوده است. این اقلام اساسا با تشریفات خاصی که در شیوه‌نامه فروش آنها و به تأیید گروه‌ کشورهای تأمین کننده هسته‌ای رسیده است در بازارهای بین‌المللی خرید و فروش می‌شوند. در برجام سازوکاری تقریبا مشابه با شیوه معمول فروش این کالاها و با معیارهای کنترلی بیشتر برای فروش آنها به ایران پیش‌بینی شده است.

ساز و کار تأمین این اقلام از طریق کانال خرید پیش‌بینی شده در برجام به طور خلاصه بدین شرح است که پس از انجام مذاکرات مقدماتی میان طرف ایرانی و طرف خارجی، دولت متبوع طرف خارجی به عنوان یک واسطه پیشنهاد صدور کالا را به همراه اسناد مربوطه از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد به کارگروه خرید برجام منتقل می‌نماید. اعضای کارگروه در مهلت معینی می‌بایست نظر خود را راجع به موضوع ارائه نمایند. نظر نهایی کارگروه به عنوان پیشنهاد به شورای امنیت ارائه می‌شود و شورای امنیت بر اساس آن پیشنهاد در خصوص صدور مجوز اقدام خواهد کرد.

به گزارش فارس،در ادامه این گزارش آمده است: در فضای پسابرجام از این ساز و کار برای تسهیل تأمین کالاها و اقلام هسته‌ای و نیز اقلام با کاربرد دوگانه هسته‌ای جهت ارتقای ظرفیت‌های هسته‌ای و صنعتی کشور استفاده خواهد شد. آیین‌نامه‌ها و ترتیبات مربوط به استفاده روان از این ساز و کار در دست تهیه است که به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد.

بهره‌برداری از فضای مساعد حاصل از برجام: فضای مساعد حاصل از اجرای برجام انجام اموری خارج از برجام در جهت منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را ممکن نمود، که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

*خروج بانک سپه و بانک بین‌المللی سپه از فهرست تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی (به دلایل غیر هسته‌ای در فهرست تحریم بودند.)

*حل و فصل دعوای پرونده خریدهای نظامی پس از 30 سال و اخذ اصل و سود پول ایران بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار که به طور کامل به ایران منتقل شد.

*مذاکرات موفق با برخی کشورها در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها بالغ بر 50 میلیارد دلار.

*مذاکره موفق موافقت‌نامه‌های دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری با 13 کشور طی 5 ماه.

همکاری‌های بین‌المللی، دوجانبه و مشارکت در اجلاس‌های علمی و تحقیقاتی صنعت هسته‌ای: با نهایی شدن توافق هسته‌ای کشورمان و رفع محدودیت‌های بین‌المللی، شاهد کاهش تنش‌ها و افزایش تمایل کشورهای اروپایی و آسیایی مطرح در صنعت هسته‌ای برای آغاز همکاری‌های هسته‌ای می‌باشیم. این موارد پیش از توافق هسته‌ای کشورمان ممکن نبوده است. این همکاری‌ها به دلیل حساسیت ذاتی که دارند به آهستگی در حال ایجاد هستند ولی در مجموع روند رو به جلو دارند. در اثر این همکاری‌ها امکان پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور با سرعت فزاینده‌ای فراهم خواهد آمد و در سال‌های آتی تأثیر عمیقی بر روند دستاوردهای کشورمان خواهد داشت. در حال حاضر مجموعه مذاکراتی با چندین کشور اروپایی و آسیایی در جریان است که پس از خاتمه مذاکرات نتایج آن به اطلاع خواهد رسید.

در این میان رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به همکاری‌های فنی با  کشورمان به طور اساسی تغییر کرده و آژانس به طور گسترده مصمم به همکاری با جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. به گزارش فــارس، همچنین با رفع محدودیت‌های گذشته امکان حضور نمایندگان کشورمان در مجامع علمی و تحقیقاتی مرتبط با صنعت هسته‌ای فراهم آمده است.

د) چالش‌ها و موانع پیش رو

1- به موجب برجام و در چارچوب اختیاراتی که به تیم مذاکره کننده اعطا شده بود تنها تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای رفع شده و تحریم‌های مرتبط با بهانه‌های دیگر از جمله برنامه موشکی، تروریسم و حقوق بشر و به طور کلی تحریم‌های اولیه آمریکا باقی مانده‌اند. تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی نیز در فاصله 5 و 8 سال لغو می‌شوند. این حقیقت که تحریم‌های غیرهسته‌ای باقی می‌مانند از ابتدای مذاکره روشن بوده و هیچ‌گاه مکتوم نشده است. به گزارش فـارس، اکنون بدیهی است که یکی از چالش‌ها در رفع تحریم‌ها تداخل تحریم‌های لغو شده و نشده و به خصوص تاثیر تحریم‌های اولیه آمریکا بر سایر تحریم‌هاست. به عنوان مثال ممنوعیت استفاده از سیستم مالی آمریکا یک تحریم اولیه است اما در حال حاضر بسیاری از تعاملات مالی در دنیا کم یا زیاد با این سیستم سر و کار پیدا می‌کند.

علیهذا تداخل تحریم‌های لغو شده و تحریم‌های باقی مانده به خصوص تداوم تحریم‌های اولیه آمریکا چالش‌هایی را در بهره‌گیری سریع ایران از رفع تحریم‌ها ایجاد نموده است. با تلاش‌های مستمری که توسط همه بخش‌های سیاسی و اقتصادی دولت صورت می‌گیرد برخی از این چالش‌ها حل شده و برخی هنوز در حال پیگیری است. البته ضوابط استفاده از ارتباطات مالی و بانکی بین‌المللی در مدتی که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم و خارج از این ارتباطات بوده تحول فراوانی یافته و ضرورت رعایت ترتیبات مختلف از جمله FATF مقررات مربوط به مالیات و پولشویی اضافه شده که یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی کشور و از دلایل عمده برخی نگرانی‌های مؤسسات مالی خارجی است. در این زمینه با تصویب لایحه مبارزه با پولشویی در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حرکت مثبتی آغاز شده و وزارت خارجه در معیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی مذاکرات جدی برای تطبیق نظام بانکی کشور با این مقررات را آغاز و پیگیری کرده است.

2- تنها سه ماه از اجرای برجام گذشته است. بازگشت به وضعیت قبل از تحریم‌ها به لحاظ فنی و عملیاتی مسلماً به زمان احتیاج دارد. یک مثال ساده میزان فروش نفت‌خام است. فروش نفت خام کشورمان در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا از دو و نیم میلیون بشکه به یک میلیون در آستانه توافق ژنو رسید. در این مدت بسیاری از مشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته‌اند. طبیعی است که انتظار نمی‌رود روز بعد از رفع تحریم‌ها فروش ما به میزان دو و نیم میلیون بشکه بازگردد. مسلماً می‌بایست مجدداً بازاریابی صورت گیرد خریداران سابق احیا شوند یا خریداران جدید پیدا شوند. قرارداد تنظیم شود و... واقعیت این است که در بسیاری از دیگر حوزه‌ها به خصوص حوزه بانکی که در 10 سال گذشته با تحولات زیادی مواجه بوده و به واسطه مبارزه با پولشویی و جلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان و گروه‌های تروریستی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار شده است با همین مشکلات فنی و اجرایی مواجه هستیم که بازگشت به نقطه قبل از تحریم‌ها را تطویل می‌کند.

3- در این میان مشکل نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها در طول سالیان گذشته فضای روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده که رفع آن تنها با تلاش مستمر و پیگیری همه جانبه و هماهنگ میسر است. از سوی دیگر بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی به خصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا هم مزید بر علت شده و در برخی موارد خود به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. در طول مذاکرات و پس از آن تیم مذاکره‌کننده لحظه‌ای تردید نکرده است که در فضایی خصومت‌آمیز در حال مذاکره است و هیچ‌گاه به طرف مقابل اعتماد نکرده و نخواهد کرد.

علیرغم اظهارنظرهای مکرر مقامات آمریکایی مبنی بر تعهد آمریکا به ایفای تعهدات خود وفق برجام، به نظر می‌رسد بخش‌ها یا محافل قدرتمندی در درون دستگاه اجرایی آمریکا رغبت چندانی به اقدام فعالانه برای رفع نقاط ابهام نداشته و حتی در مواردی تلاش‌های صورت گرفته برای رفع موانع را خنثی می‌نمایند. رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر در منطقه هم در همین جهت حرکت می‌کند. چالش‌های ما با طرف آمریکایی و تا میزان کمتری با طرف اروپایی پس از اجرای برجام خاتمه نیافته است و وزارت امور خارجه با قوت و به صورت مستمر و حتی روزانه در سطوح مختلف در حال پیگیری و فشار به طرف مقابل برای اجرای صحیح تعهدات آنها می‌باشد.

4- اما بزرگترین مشکل و چالشی که برجام با آن مواجه است یک فضای اعتمادبخش و اطمینان‌ساز در کشور برای طرف‌های خارجی است. نکته آن است که تقریباً تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که از آنها انتظار بازگشت به فضای قبل از تحریم و تعامل و همکاری اقتصادی با ایران می‌رود، متعلق به بخش خصوصی هستند و با منطق اقتصادی نه به دستور دولت‌های خود وارد تعاملات اقتصادی می‌شوند. به بیان دیگر محاسبه هزینه-فایده است که بنگاه‌های اقتصادی را وارد یک تعامل اقتصادی می‌کند و مهمترین عامل در این محاسبه، میزان اطمینان به این تعامل و فضای پیرامونی آن است.

چنانچه یک بنگاه اقتصادی به این جمع‌بندی نرسد که بازار هدف محیط امنی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و کلاً هر گونه همکاری اقتصادی است مسلماً نه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نماید نه انتقال فناوری می‌کند نه وارد پروژه‌های بزرگ می‌شوند و نه خود را در معاملات کلان درگیر می‌کند. حداکثر آنکه به تجارت کوتاه مدت و در سطح پایین بسنده خواهد کرد. در فضای پرآشوب-سرمایه‌گریز- خاورمیانه و در فضای پرتردید نسبت به میزان پایبندی همه طرف‌ها به برجام طبیعی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با تامل برخورد می‌کنند تا در مرور زمان پایبندی طرف‌ها به تعهدات خود اثبات گردد. برای درمان این مشکل علاوه بر ایجاد حس رقابت، می‌بایست فضای اطمینان‌بخشی را برای طرف‌های اقتصادی خود ایجاد نموده و چشم‌انداز مثبتی از تعامل اقتصادی با ایران را برای همگان ترسیم کنیم تا باعث شود ترس و نگرانی از تعامل با ایران فرو ریخته و رغبت همکاری ایجاد گردد.

اقتصاد مقاومتی که از مطالبه‌های جدی و به حق رهبری بوده و هست. رویکردی «جهادی انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا» دارد. از 24 بند ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در بهمن 1392 حداقل 5 بند کلیدی به طور مستقیم منوط به سیاست خارجی قوی و تعامل با طرف‌های خارجی است. تحقق اهداف مهمی همچون افزایش صادرات، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از مبادلات تهاتری، توسعه مناطق آزاد، انتقال فناوری پیشرفته و از همه مهم‌تر توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمده است، مستلزم ایجاد فضایی اطمینان‌بخش و اعتمادآفرین برای بنگاه‌های اقتصادی خارجی است.

بنگاه‌هایی که پیش و بیش از هر چیز به دنبال منافع اقتصادی هستند و چنانچه کوچک‌ترین تردیدی نسبت به امنیت و سلامت فضایی که می‌خواهند بدان وارد شوند، داشته باشند، درنگ خواهند کرد. متأسفانه عوامل دیگری همچون فساد، عدم شفافیت، پولشویی، صعوبت قوانین و ... نیز مزید بر علت شده‌اند. اقتضای مقابله با چنین مشکلاتی علاوه بر اصلاح قوانین و مبارزه با فساد که اتفاقاً از بزرگترین مطالبات رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی است، همچنین ایجاد یک فضای روانی مناسب و اطمینان‌بخش است.

۲۶ فرودین ۱۳۹۵

انتهای پیام/

http://fna.ir/YHK75I

اخبار مرتبط

ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده/تاکید بر گسترش همکاری‌های مالی و بانکی ایران و چک95/01/29 - 18:55

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 0:23

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، در ادامه جوسازی‌های رسانه‌های غربی، شبکه سی‌ان بی سی با استناد به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی که از حق ایران برای کسب دوباره سهم خود از بازار دفاع کرده است، در راستای جوسازی‌ها و متهم کردن ایران به اختلال در مذاکرات نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران بر تردیدها در مورد حصول توافق برای طرح فریز نفتی در نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه، قطر افزود.

به نوشته این شبکه، در آستانه این نشست اساسی که احتمالا چشم‌انداز کوتاه مدت قیمت نفت خام را روشن خواهد کرد، ایران اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد. ایران که هنوز تلاش می‌کند تا خود را از تحریم‌های غرب نجات دهد، سعی می کند تا سهم خود از بازار را بازیابد و استوارانه هرگونه پیشنهادی که تولید نفتش را فریز یا کاهش دهد تا از تقویت قیمت‌ها حمایت کند را رد کرده است.

ولی‌الله سیف در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن دی سی به سی‌ان‌بی سی گفت: درخواست از ایران برای فریز نفت در حال حاضر، ناعادلانه است.

وی افزود: «آنچه ایران در حال حاضر تلاش می‌کند انجام دهد این است که به بازار بازگردد و سهم خود را بازیابد... آنچه عربستان از ایران می‌خواهد، یک درخواست خیلی عادلانه یا منطقی نیست.»

رهبران عربستان بارها اعلام کرده‌اند که به شرطی با فریز نفتی موافقت می‌کنند که ایران نیز این را انجام دهد. در حال حاضر، تحلیلگران معتقدند که این دو رقیب بعید است به نتیجه کوتاه مدت برسند.

سیف گفت ایران، عضو اوپک، سهم 2.4 میلیون بشکه ای دارد. در دوره تحریم‌ها، این سهمیه پر نشد و دیگر کشورها تولیدشان را برای پر کردن این شکاف افزایش دادند.

سیف افزود: «در حال حاضر، ایران در تلاش است تا تنها سهمیه خود را که حقش است، بازگرداند در نتیجه ما این کار را می‌کنیم و این جهت اصلی اقتصاد ماست.»

این مقام ایرانی با توضیح اینکه این اظهارات نظر شخصی وی است و تصمیم نهایی با وزیر نفت ایران است، گفت: «این درخواست از سوی کشورهایی عنوان می‌شود که مسئول این مازاد تولید در بازار هستند چراکه آنها تولید را بیش از سهمیه افزایش داده‌اند و من فکر می‌کنم این عادلانه نیست.»

انتهای پیام/م

http://fna.ir/7D5JDV

اخبار مرتبط

ایران در نشست فریز نفتی شرکت نمی‌کند/ تثبیت نفت ایران به لغو نشدن تحریم است95/01/29 - 12:19۱۷ کشور نفتی در اجلاس نفتی دوحه جمع شدند/ایران شرکت نکرد95/01/29 - 11:58طرح فریز نفتی امروز در دوحه به توافق نزدیک شد+جزئیات پیش‌نویس95/01/29 - 10:30

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 112 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 16:04

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کلمات آنقدر صریح بود که محتاج به تاویل و تفسیر نباشد؛ « تقریباً هیچ چیز از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد، عاید ایران نشده است.»

این را ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به بلومبرگ گفت و تصریح کرد: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است».

اهمیت این جمله وقتی بیشتر می‌شود که پاسخ 16 اسفند ماه 94 رئیس جمهور را مرور می‌کنیم. روحانی 50 روز بعد از اجرایی شدن برجام درخصوص اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که گفته بود طرف غربی در انجام تعهدات تاخیر داشته است، گفت:‌ صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحب‌نظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست.

مدتی طول کشید تا رئیس کل بانک مرکزی هم از بدعهدی غربی‌ها زبان به گلایه باز کند و معلوم نیست این بار روحانی در مواجه با سوال خبرنگاران باز هم رئیس کل بانک مرکزی را در گزینه‌های مرجع اعلام نتایج برجام حفظ خواهد کرد یا اینکه فقط ظریف و طیب نیا باقی می‌مانند. 

البته منتقدان برجام این روزها برای اثبات و حجت نقدهای خود می‌توانند به اظهارات سیف هم استناد کنند و بگویند دیدید نقدهای ما درست بود، اما در فضای اقتصادی ماجرا به گونه دیگری است.

و همین شد تا روز گذشته رفتار هیجانی بازار سرمایه تمام شود و نماگرهای تالار بورس که به امیدهای پسابرجامی اعداد سبز و درشت را تا مدت‌ها نمایش داد، به اعداد بزرگِ قرمز تبدیل کرد و به زبان بی‌زبانی به همه فهماند که نباید با تکیه بر انتظارات به اصطلاح پسابرجامی، ارزش آینده را خرید و فروش کرد. درواقع بازار سرمایه که به قول معروف آینه و بازتاب دهنده وضعیت اقتصاد کشور است اولین گیرنده پیام سیف بود.

قطعا آنچه که رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده مطالبی هماهنگ شده بود اما فعالان اقتصادی که بارها در مصاحبه‌های و اظهارنظرهای مختلف از عدم گشایش ال سی داد سخن می‌راندند، برای اولین بار یک مسئول دولت را دیدند که با آنها همزبان شده و می‌گوید تقریبا هیچ چیز عاید ما نشده است.

مقام معظم رهبری اولین منتقد جدی روند اجرای برجام توسط غربی‌ها بودند. ایشان اول فروردین ماه در حرم مطهر رضوی فرمودند: «ما در این مذاکرات به همه‌ی تعهّدات بین‌المللی پایبند بودیم، ما در این مذاکرات به تعهّدات اخلاق سیاسی-اسلامی پایبند بودیم، ما نقض عهد نکردیم، ما دو جور حرف نزدیم، ما تلوّن به‌خرج ندادیم.

نقطه‌ی مقابل و طرف مقابل ما آمریکایی‌ها هستند، عهدشکنی کردند، تلوّن در آراء نشان دادند، تقلّب نشان دادند، رفتار آنها یک رفتاری است که برای ملّت ما مایه‌ی عبرت است؛ آن کسانی هم که در درون مجموعه‌ی روشنفکری کشور هنوز ملتفت نبودند که طرف مقابلشان – آمریکا – کیست، خوب است نگاه کنند به این مذاکرات و بفهمند با چه کسی مواجهند و آمریکا امروز در دنیا چه دارد انجام می‌دهد.»

به گزارش فارس، هم‌اکنون که رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مسئولی درگیر با تحریم و اجرای برجام، گامی محکم، انتقادی و در راستای منافع ملی برای عملیاتی شدن توافق برداشته، نقض این رویکرد از طرف دیگر مسئولان دولت (مانند وزیر امور خارجه و معاونان وی و یا رئیس جمهور)، قطعا نه تنها این اقدام را بی‌نتیجه خواهد گذاشت، بلکه موجب جدی‌تر شدن طرف خارجی _ علی‌الخصوص آمریکایی‌ها_ در عدم ایفای تعهدات می‌شود و حصول به نتایج پیش‌بینی شده را به غیرممکن نزدیک می‌کند.

شاید وقت آن رسیده رویکرد مسامحه به مطالبه تبدیل شود؛ رویکردی که در شرایط فعلی بیشتر منافع و عزّت ملی را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/LR6RYI

اخبار مرتبط

دولت باید شفاف بگوید خبری از سوئیفت و ال‌سی نیست/ تکیه بر دلار آمریکا اشتباه است/ رشد شاخص بورس پس از برجام کاذب بود95/01/29 - 11:37سیف نمی‌توانست دروغ بگوید/مردم دیدند انتظاراتشان در سوئیفت برآورده نمی‌شود/ دولت روحانی با مردم شفاف نیست95/01/29 - 10:41وزارت خارجه با استناد به اظهارات «سیف» نقض برجام را اعلام کند/ هنوز مشکل تبدیل پول ناشی از قطعنامه 1803 حل نشده است95/01/28 - 16:43ظاهراً آقای سیف هم اتاق سوئیفت را ندیده‌ است/ دولت پس از اعترافات «سیف» به اقتصاد مقاومتی توجه کند95/01/28 - 15:39اظهارات «سیف» به‌معنای ناامید شدن دولت از نتایج برجام است/ بدعهدی طرف غربی قابل پیش‌بینی بود95/01/29 - 09:00

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 128 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 16:04

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح ارتش طی سخنانی اظهار داشت: روز مبارک ارتش جمهوری اسلامی ایران که امسال تقارن پیدا کرد با میلاد پر برکت امام جواد و مولایمان امیرالمومنین (ع) را به همه خانواده بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای مسلح، ملت بزرگ ایران و به ویژه فرماندهی کل نیروهای مسلح تبریک  و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: در ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب و هفته‌های پایانی سال 57 و آغاز سال 58 جامعه و کشور ما با یک توطئه‌ای روبرو بود که ظاهر آن توطئه با شعارهای انقلابی زرق و برق پیدا کرده بود.

رئیس جمهور ادامه داد گروهک‌هایی که خود را انقلابی می‌نامیدند و می‌خواستند از انقلاب سهم داشته باشند و استکبار جهانی که گاهی از حلقوم آن‌ها و برخی از فریب خورده‌ها سخن خود را اعلام می‌کرد موضوعی آغاز شد و آن انحلال ارتش بود با این استدلال که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم نیاز به یک ارتش مردمی دارند و ارتش موجود باید منحل شود.

روحانی تاکید کرد: کسی که با درایت تمام در برابر این توطئه ایستادگی کرد و توطئه‌ای که علیه اقتدار ملی و علیه مرزهای ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر تجاوزات احتمالی بود آن امام بزرگوار، حکیم و شخصیتی که با بصیرت تمام همه ابعاد تهدیدات را می‌دید و در برابر آن با قدرت موضع گیری می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه امام در آن ایام 29 فروردین سال 58 را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد افزود: اگر یادتان باشد آن روز در همه خیابان‌های تهران و همه شهرهایی که ارتش درآنجا حضور داشت، ارتش به خیابان آمد و با شعار ارتش فدای ملت که مردم هم با اجتماعشان در خیابان پاسخ می‌دادند ملت فدای ارتش، با این روز تاریخی یک توطئه بزرگ از پیش پای مردم برداشته شد.

وی ادامه داد: اثر استحکام ارتش و قدرت ارتش حتی قبل از تجاوز افلقیان و شروع جنگ تحمیلی در حوادثی که برخی گروهک‌ها در غرب کشور و شمال غرب و جنوب غرب به وجود آورده بودند کاملا نمایان شد.

وی گفت: ارتش حضور پیدا کرد و قدرت خود را نشان داد و همه گروهک‌ها و اربابان آنها نشان داد که ارتش ایران یک ارتش مردمی، مکتبی، ملی و گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب است.

وی با تاکید بر اینکه ارتش آزمایش خود را در روز 19 ،21 و 22 بهمن به نمایش گذاشت اضافه کرد: ارتش آزمایش خود را در روزهای پایانی سال 57 و ماه‌های اولیه 58 در برابر توطئه‌های نشان داد و بالاخره در جنگ تحمیلی و 31 شهریور سال 59 ظاهر و آشکار شد، حکمت سخنان امام آن روزی که نیروی دریایی، هوایی و زمینی ارتش در برابر متجاوزین ایستادگی کرد و افتخارآفرینان بزرگی در ارتش همچون صیاد شیرازی‌ها، نامجوها، فکوری‌ها، فلاحی‌ها، ستاری‌ها، بابایی‌ها، شیرودی‌ها و کشوری‌ها به صحنه آمدند و با نثار خونشان فدارکاری‌شان از کشورمان حراست و حفاظت کردند.

رئیس جمهور افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق فرمان امام راحل و وصیت امام راحل و تدبیر فرماندهی فرمانده معظم کل قوا ارتشی است که به کل ملت ایران تعلق دارد. نه ارتش جناحی و نه ارتش حزبی و نه ارتش این گروه و آن گروه است، ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش اسلام، نظام اسلامی و کل ملت ایران است.

روحانی تصریح کرد: این ارتش از میهن،‌نظام، قانون ، ملت، حیثیت و جان ملت و منافع و مصالح ملی دفاع می‌کند همان کلامی که امام فرمود یا یک فرد در ارتش می‌ماند و یا به حزب و گروهی تعلق پیدا می‌کند و سومی ندارد. اگر می‌خواهد به حزب و جناحی وابسته باشد نباید در ارتش باشد و اگر در ارتش است نباید به حزب و جناحی وابسته باشد، فرمود وابستگی به جناح و حزب به معنای نابودی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که البته این کلام راجع‌ به کل نیروهای مسلح صادق است و امام به صراحت راجع به بقیه نیروهای مسلح هم با همین صراحت سخن گفتند.

وی تصریح کرد: ملت ما امروز افتخار می‌کند که ارتشی توانمند، مقتدر و با انگیزه‌های دینی و اسلامی و ارتشی که به فکر منافع ملی کشور است و از مرزهای کشور و جغرافیایی این کشور و مرزهای سیاسی و فرهنگی کشور و ایمان و آیین مردم به خوبی حفاظت می‌کند، اگر ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیج مقتدر در دوران دفاع مقدس در برابر متجاوزین نمی‌ایستادند امروز سرنوشت دیگری در انتظار مردم ما بود.

روحانی افزود: اگر امروز می‌بینیم که قدرت‌های استکباری و مزدورانشان در منطقه نمی‌توانند چشم طمعی به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و نگاه خیانت‌آمیزی به این ملت داشته باشند به خاطر نیروهای مسلح مقتدر این کشور است.

وی با بیان اینکه اقتدار به معنای قدرت مشروع است، گفت: اقتدار به معنای قدرت مقبول است و امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای مسلح محبوب دل مردم و مقبول از ان و افکار عمومی مردم و مورد اعتماد مردم هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر امروز ما در این منطقه ناامن به کشور امن‌مان و ایران با ثباتمان افتخار می‌کنیم به خاطر داشتن ارتشی قوی، سپاهی مقتدر و بسیجی دلاور است اگر امروز در منطقه ناامنمان و سراسر ایران امنیت وجود دارد و کارآفرینان به سمت ایران حرکت می‌کنند و می‌خواهند با ایران کار اقتصادی‌، علمی و فناوری انجام دهند اولین شرط امنیت در کشور است و این امنیت توسط نیروهای مسلحمان امروز به نمایش منطقه و جهان گذاشته شده است.

روحانی ادامه داد: در واقع آن خون‌ها و ایستادگی‌ها و شهیدان و خانواده‌های عزیز آن‌ها فرزندانشان، پدرانشان، همسرانشان بدانند که خون آن ها تضمینی دائمی برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما همه یک هدف واحد را دنبال می‌کنیم تصریح کرد: دیپلماسی ما و نیروهای مسلح ما هدف واحدی را دنبال می‌کنند، هدف ما امنیت ملی و اقتدار این کشور و ثبات و توسعه در این کشور است، در یک دست ما کتاب و منطق و تدبیر و عقلانیت و در دست دیگر شمشیر را بر دست داریم و این دو را در کنار هم می‌بینیم.

وی افزود: قدرت نرم‌مان و قدرت سختمان و قدرت سرد و گرم ما این ها همه در کنار هم هستند، اگر نیروهای مسلح برای آن است که اگر متجاوزی دست به سوی منافع ملی ما دراز کرد آن دست قطع شود و آن تجاوز دفع شود دیپلماسی ما هم در میدان مذاکره به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است.

روحانی اضافه کرد: همان طور که نیروهای مسلح ما در 8 سال دفاع مقدس به خوبی از حقوق ملت ما دفاع کردند دیپلمات‌های ما هم در صحنه مذاکره نه در برابر یک کشور معمولی و بلکه در برابر قدرت‌های جهان با کمال شهامت، ایمان، اقتدار و با همان اوصافی که مقام معظم رهبری برای مذاکره کنندگان اعلام کردند از حقوق ملت دفاع کردند.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما دست متجاوزین را از کشور ما قطع کردند و سرزمین ما را از وجود متجاوزین پاک کردند، دیپلمات‌های ما هم در صحنه جهانی از حقوق ملت ما دفاع کردند. قطعنامه‌های ظالمانه را ملغی کردند و از حق ایران در داشتن توان دفاعی به خوبی مدافع بودند. تا جایی که امروز حتی دشمنان ما هم می‌گویند قدرت و توان نظامی و قدرت موشکی ایران نه ربطی به برجام دارد و نه ربطی به قطعنامه 2231 دارد. خود آنها هم معترفند که در مذاکرات مبنا این بوده که قدرت نظامی ایران در برابر انواع توطئه‌هایی که وجود دارد حفظ و تقویت شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنکه می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم ساده لوح است و آنکه می‌گوید قدرت نرم نیاز نداریم نگاهش کوته بینانه است، ما همه در کنار هم هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و داخل یک کشتی هستیم و یک نفر این کشتی را فرماندهی می‌کند و ما دارای رهبر واحد و دولت، قانون و ملت واحد هستیم و همه در کنار هم هستیم ولو اینکه سلیقه ما در گفتار و رفتار عین هم نباشد اما قطعا اهداف ما یکی است.

روحانی ادامه داد: ما قطعا در مسیری حرکت می‌کنیم که پایان آن مسیر دستاوردش حفظ حقوق مردم و حفظ مصالح ملی و اقتدار ملی باشد.

وی خاطرنشان کرد: من در این جا به صراحت اعلام می‌کنم همانطور که چند روز پیش در حضور سران کشورهای اسلامی به صراحت اعلام کردم، قدرت جمهوری اسلامی ایران و قدرت نظامی ما و قدرت سیاسی و اقتصادی ما علیه همسایگان ما و کشورهای جهان اسلام نیست، ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خودمان می‌دانیم و قدرت خودمان را هم قدرت کشورهای اسلامی می‌دانیم.

روحانی ادامه داد: در آنجای که سران کشورهای اسلامی حضور داشتند گفتم آن روز که بغداد در برابر تروریست‌ها در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران بود که به ندای ملت و دولت و ارتش عراق پاسخ مثبت داد و از دروازه‌های بغداد و حرم‌های مطهر و عتبات دفاع و ایستادگی کرد، ان روز که دمشق در حال خطر بود این جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان ما بودند که به ندای ملت و دولت سوریه پاسخ مثبت دادند و با اعزام مستشاران از پایتخت این کشور و حرم‌های مطهر دفاع کردند.

رئیس جمهور گفت: بنده همچنین در آنجا گفتم که اگر فردا پایتخت شماها هم توسط تروریسم و یا صهیونیسم در خطر قرار بگیرد، آن قدرتی که به شما پاسخ مثبت خواهد داد اگر شما تقاضای کمک کنید، آن جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی تاکید کرد: دشمن فکر نکند در میان ملت ما و در میان دولت و نیروهای مسلح ما شکافی وجود دارد، ما همه انگشتان یک دست هستیم. ما همه اعضای یک پیکر بلند به نام ملت ایران هستیم و امروز مقتدرتر از هر زمان دیگر از کشور مان و منافع‌مان دفاع می‌کنیم و به توطئه گران می‌گوییم قدرت نیروهای مسلح ما نه علیه همسایگان جنوبی و شرقی و شمالی و غربی ما است بلکه قدرت ما برای دفاع از ایران اسلامی است و قدرت ما به معنای بازدارندگی فعال است.

وی خاطرنشان کرد: البته که در برابر تهدید، ما هم تهدید می‌کنیم، البته که در برابر تجاوز ما دست تجاوز را قطع خواهیم کرد اما منطق ما صلح و اخوت و برادری است به ویژه با همسایگانمان و جهان اسلام، از خداوند اقتدار بیشتر نیروهای مسلح مان، وحدت بیشتر نیروهای مسلح‌مان و سلامت و عزت بیشتر برای فرماندهی کل قوا را آرزو می‌کنیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/Y7I92C

اخبار مرتبط

بخش‌هایی از سامانه موشکی S-300 در رژه روز ارتش به نمایش درآمد+تصاویر95/01/29 - 09:56مراسم روز ارتش در جوار حرم امام خمینی(ره) آغاز شد95/01/29 - 08:29صنعت دفاعی از هیچگونه تلاشی در ارتقاء سطح قدرت دفاعی ارتش فرو گذار نخواهد کرد95/01/28 - 14:38ارتش و سپاه رضایت رهبری را برای تداوم پیمودن مسیر رشد و تعالی کسب کرده‌اند95/01/28 - 12:16

ویدیو مرتبط

آلبوم مرتبط

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 133 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 16:04

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه روسی «پراودا» در یادداشتی به قلم «آندره ویلتچک» به تحلیل وضعیت کنونی لبنان و احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی به این کشور در صورت عدم حضور حزب‌الله و کمک ایران و روسیه پرداخت.

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون که نیروهای ارتش سوریه شهر تدمر را از اشغال داعش آزاد کرده‌‌اند، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و مردم روسیه بدلیل حمایت‌های قابل‌توجه‌شان از سوریه قدردانی نمود. سوریه و روسیه در کنار یکدیگر با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در منطقه بخصوص آنهایی که از سوی متحدان سرسخت غرب از جمله عربستان، قطر و ترکیه حمایت می‌شوند، می‌جنگند. پس از پیروزی‌های اخیر در سوریه افسانه شکست‌ناپذیری تروریسم دچار تزلزل شده و فروریخته است. پرواضح است که اگر صادقانه و با اراده جدی مبارزه شود حتی متعصب‌ترین دشمنان نیز قابل‌شکست هستند.

بعلاوه اینکه، مشخص است که غرب علاقه‌ چندانی به شکست (و نابودی) چنین گروه‌هایی ندارد. این گروه‌ها ابتدا در پایتخت‌های غربی دست‌کم از جنبه مفهومی ظهور کرده و در وهله دوم برای تحقق اهداف بی‌شمار و به اشکال مختلف در سراسر دنیا بکار گرفته شدند. آنها (غربی‌ها) کشورهای تحت شورش در خاورمیانه را به خشونت کشانده و در حال گسترش ترس و ناامیدی در میان شهروندان اروپایی هستند، بنابراین بودجه‌های فزاینده نظامی، اطلاعاتی و حتی برنامه‌های نظارتی عجیب و غریب‌ از این طریق توجیه می‌شود. کاملا مشخص است که غرب از موفقیت‌های شگفت‌آور نیروهای روسی و سوری در خاورمیانه رضایت چندانی نداشته و همچنان تلاش می‌کند با استفاده از دستگاه تبلیغاتی خود آن را تحقیر، تضعیف و لکه‌دار نماید.

 

عقب‌نشینی داعش

اکنون که داعش از تمام نقاط کلیدی و استراتژیک داخل خاک سوریه عقب‌نشینی کرده، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که: اگر این گروه تروریستی در نهایت متحمل شکست نهایی شود، مقصد بعدی آن کدام کشور (یا منطقه) خواهد بود؟ البته جنگنجویان داعشی در همسایگی سوریه، عراق حضور دارند، اما بغداد نیز در حال برقراری روابط نزدیکتر با روسیه بوده و گروه‌های تروریستی احتمالا نمی‌توانند آینده امنی در این کشور داشته باشند. با در نظر گرفتن تمامی محاسبات، آسان‌ترین مکان برای نفوذ داعش لبنان خواهد بود.

از آنجایی که داعش هم‌‌اکنون نیز در لبنان حضور دارد، سلول‌های خفته آن در سرتاسر کشور پراکنده می‌شوند؛ از دره بقاع گرفته تا حتی برخی از محله‌های اعیان‌نشین و احتمالا غیرمسلمان بیروت. از منظر تاریخی، سوریه و لبنان دارای موجودیتی واحد بوده‌اند. جریان رفت و آمد مردم بین این دو کشور از دیرباز زیاد و ثابت بوده است. پس از آغاز جنگ سوریه، صدها هزار پناهجوی فقیر و غنی وارد لبنان کوچک شده و برخی از آنها در اردوگاه‌های موقت در دره بقاع مستقر شدند و برخی دیگر نیز آپارتمان‌هایی گران‌قیمت را در بیروت اجاره کرده و در آن اسکان دارند.

لبنان (کشوری با جمعیت تنها 4.5 میلیون نفر) رسما میزبان 1.5 میلیون پناهجوی عمدتا سوری می‌باشد؛ برخی از این پناهجویان نیز دارای تابعیت عراقی و یا سایر کشورها هستند. بعلاوه حدود 450 هزار آواره دائمی فلسطینی نیز در چندین اردوگاه بزرگ در لبنان که توسط آنروا اداره می‌شود، زندگی می‌کنند. در برخی موارد که درگیری و جنگ در سوریه تشدید می‌شود تعداد پناهجویان سوری فرار کرده به لبنان (در آمارهای غیررسمی) به 2 میلیون نفر می‌رسند.

 

سناریو حمله همزمان داعش و اسرائیل به لبنان

سال‌های زیادی است که مرز میان سوریه و لبنان تقریبا آزاد بوده و عبور و مرور در آن نیز به آسانی صورت می‌گرفته است. این وضعیت تغییر کرده اما زمان خیلی کوتاهی از این تغییر می‌گذرد. تعداد زیادی از جنگجویان افراط‌گرا و اعضای گروه‌های تروریستی موردحمایت ترکیه و عربستان  همراه با پناهجویانی که به همراه خانواده‌های خود برای فرار از جنگ و مشکلات ناشی از آن به لبنان می‌روند، وارد خاک این کشور شده‌اند.

آن‌ها با سوء استفاده از جریان مشروع پناهندگی بهره‌برداری کاملی از موقعیت داشته‌اند. هدف آن‌ها نیز کاملا مشخص و ساده است: تجدیدقوا در لبنان، ایجاد سلول‌های قوی و موثر و حمله در زمان موردنظر. تشکیل خلافتی قدرتمند در شمال لبنان «رویای داعش» است که در آن ترجیحا به مدیترانه نیز دسترسی وجود داشته باشد. در تاریخ اخیر، لبنان به کشوری نسبتا ضعیف و تقسیم‌شده در خطوط فرقه‌ای بدل شده است. این کشور در حدود دو سال گذشته نتوانسته یک رییس‌جمهور برای خود انتخاب کند. دولت این کشور تا به امروز ناکارآمد و تقریبا فلج‌شده بوده و کشور درگیر معضلات بی‌شمار و مرگباری می‌باشد: از بحران بی‌پایان زباله‌ها گرفته تا کمبود برق ثابت و مشکلاتی در تامین آب. هیچگونه حمل و نقل عمومی در کشور وجود ندارد و آموزش عمومی نیز ناکافی و اندک است. فساد در کشور موج می‌زند.

در این میان اسرائیل تهدیدات گاهی و بیگاهی برای حمله به لبنان مطرح می‌کند. تل‌آویو دست‌کم 5 حمله جداگانه به لبنان داشته که آخرین مورد آن در سال 2006 بوده است. در حال حاضر نیروهای ارتش لبنان و حزب‌الله در شمال‌ شرق این کشور در حال مبارزه با داعش هستند. اما نیروهای ارتشی عموما نیروهای اداری بوده و نه آموزش نظامی مناسب دیده و نه بدرستی تسلیح شده‌اند. در مقابل، حزب‌الله بعنوان برجسته‌ترین نیروی ایدئولوژیک و نظامی در لبنان در حال اقدام در خطوط مرزی است. این مبارزه یک نبرد فوق‌العاده حماسی بوده؛ آنهم توسط گروهی که بسیاری از نیروهای خودرا در مبارزه با اسرائیل در سال 2006 از دست داده است؛ حزب‌الله.

تاکنون مبارزه حزب‌الله با گروه‌های تروریستی موفقیت‌آمیز بوده است. اما حزب‌الله هم‌اکنون علاوه بر دفاع، تنها نیروی سیاسی در لبنان به شمار می‌آید که مایل به ایجاد اتحاد میان فرق مختلف در سراسر کشور می‌باشد. حمایت‌های اجتماعی حزب‌الله نیز به صدها هزار تن از شهروندان فقیر لبنانی ارائه می‌شود. حزب‌الله در لبنان و در واقع در سراسر خاورمیانه از احترام زیادی برخوردار است. این گروه شیعه بوده، ارتباطات نزدیکی با ایران و سوریه دارد و بعنوان دشمن سرسخت غرب در خاورمیانه شهرت دارد.

حزب‌الله دقیقا با همان گروه‌های تروریستی‌ای می‌جنگند که از سوی ترکیه، عربستان و قطر حمایت می شوند. دولت لبنان مکررا با قرار گرفتن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی جهان مخالفت می‌کند؛ اقدامی که توسط بسیاری از کشورهای غربی و اکثر حامیان آن‌ها در اتحادیه عرب نیز انجام گرفته است. برخلاف میل سعودی‌ها، هم عراق و هم لبنان از رای‌دادن به تروریستی بودن گروه حزب‌الله رای منفی دادند. رای سوریه نیز منفی بود اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این کشور برای مشارکت در رای‌گیری دعوت نشد.

لبنان مکررا از غرب، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو اتحادیه عرب انتقاد می‌کند. علت اصلی این انتقادات صریح نیز استانداردهای دوگانه آنها در مواجهه با بحران پناهجویان است. «دیلی استار» یکی از روزنامه‌های بزرگ لبنانی در تاریخ 26 مارس 2016 نوشت: «جبران باسیل وزیر امور خارجه در روز شنبه جامعه جهانی را به برخورد با بحران پناهجویان با استانداردهای دوگانه متهم کرد؛ اظهاراتی که تنها چند ساعت پس از خروج بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از بیروت پس از سفر دو روزه‌اش به لبنان مطرح گردید. باسیل به تناقضات (گفتاری و رفتاری) کشورهایی اشاره کرد که از درگیری‌های مسلحانه در سوریه حمایت می‌کنند تا لبنان را از منظر حقوق بشر تحت‌فشار قرار دهند حال آنکه خود بسیاری از پناهجویان را به زور از کشورهایشان اخراج کرده‌اند؛ کاری که بیروت انجام نداده است. آن‌ها جنگ‌افروزی کرده‌‌اند و اکنون در دیگر کشورها می‌خواهند که طبق پیمان‌های حقوق بشری از پناهجویان جنگی میزبانی کنند.»

جبران باسیل وزیر خارجه و حزبش در حقیقت با حزب‌الله در ائتلاف است. او قویا از افراد رده‌بالایی که اخیرا از لبنان بازدید کرده‌اند انتقاد می‌کند: بان کی مون، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس بانک جهانی. باسیل حتی دیدار دوجانبه با بان کی مون را نیز رد کرده است. به گفته یک منبع نزدیک به مذاکرات در لبنان، تقریبا هیچ مورد جدید یا امیدوارکننده‌ای در گفتگوهای میان مقامات لبنان با این سه مقام جهانی وجود نداشته است.

این مساله در لبنان مطرح است که در حالی که اردن و ترکیه می‌توانند با مذاکره میلیاردها دلار به منظور میزبانی از پناهجویان، دریافت کنند اتحادیه اروپا و جامعه جهانی تنها وعده‌هایی توخالی به بیروت تحویل می‌دهند. اینکه یک کشور با جمعیت 4.5 میلیون نفر قادر به مدیریت 1.5 میلیون پناهجو خواهد بود یا نه، نامشخص است، اما آنچه واضح می‌باشد این است که زیرساخت‌های لبنان در حال فروپاشی و یا در آستانه از هم پاشیدن قرار دارد. به نظر می‌رسد که طرحی برای نابودی لبنان در دست اجراست و به گفته برخی کارشناسان این کشور، وضعیت لبنان به زودی در شرایط غیرقابل دفاع خواهد رسید. سعودی‌ها قرارداد پیشین خود به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار برای کمک به نیروهای مسلح لبنان را لغو کرده‌اند.

رابرت فیسک در 2 مارس 2016 در روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: «اکنون سعودی‌هایی که در جنگ یمن سرگردان شده و تهدید به اعزام نیروی نظامی به سوریه می‌کنند در حالی که نیروهای آنها مبتدی و ناشی هستند، در حال گرفتن انتقام از لبنان هستند چرا که معتقدند بیروت در مقابل چندین دهه بذل و بخشش ریاض قدردان نبوده است. پس از وعده‌های مکرر برای صرف هزینه‌ای 3.2 میلیارد دلاری برای نیروهای تحت‌آموزش اما ناامید ارتش لبنان و استفاده از تسلیحات مدرن فرانسوی برای آن‌ها، سعودی‌ها بطور ناگهانی سرمایه‌گذاری در این پروژه را لغو کردند؛ پروژه‌ای که از سوی آمریکا و فرانسه نیز مشتاقانه استقبال شده بود. ریاض همسو با سایر کشورهای عربی از شهروندان خود خواست به لبنان سفر نکنند و یا اگر در این کشور بسر می‌برند از آنجا خارج شوند. هواپیمایی سعودی نیز تمامی پروازهای خود به مقصد بیروت را نیز لغو کرده و لبنان را مرکز تروریسم نامیدند.

این واقعیت که لبنان سال گذشته جرات دستگیری یک شاهزاده سعودی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری را پیدا کرد نمی‌تواند چندان کمک‌کننده باشد؛ این شاهزاده در حال قاچاق دو تن دارو به عربستان توسط جت شخصی‌اش بود. این شاهزاده در حال قاچاق کوکائین نیز بود اما ظاهرا این ماده مخدر را برای مصرف شخصی تهیه کرده بود. این داروها احتمالا برای ارسال به نیروهای سعودی در جنگ با یمن بوده است.

با در نظر گرفتن چنین وضعیتی، اگر لبنان هیچ سلاح جدیدی در اختیار نداشته باشد چه روی خواهد داد؟ شاید ایران بتواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و اگر نباشد، چه؟ بنابراین حزب‌الله تنها نیرویی خواهد بود که در صورت اخراج داعش از تمامی شهرهای سوریه، با این گروه تروریستی در لبنان مقابله خواهد کرد. یک حمله از سوی اسرائیل و درگیری تمامی نیروهای حزب‌الله در این جنگ در جنوب لبنان می‌تواند زمینه حمله داعش به لبنان از شمال این کشور را فراهم کند. در این شرایط تمامی سلول‌های خفته داعش در داخل لبنان نیز از طرابلس گرفته تا بیروت سر برآورده و لبنان را در چند روز به سقوط می‌کشانند. آیا این پروژه یک نقشه از پیش تعیین شده است؟ بعلاوه اینکه هنگامی که صحبت از دشمنان شیعه در میان باشد، عربستان و اسرائیل دو متحد نزدیک یکدیگر محسوب می‌شوند.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس (حاکم آن ها و نه مردم) از نابودی لبنان خوشحال خواهند شد چرا که یکی دیگر از سنگرهای مقاومت از پیش‌روی آنها برداشته شده و یک گروه شیعی مستحکم، یعنی حزب‌الله در لبنان، غارت و ویران می‌شود. غرب ممکن است رسما در این زمینه ابراز نگرانی کند اما این سناریو احتمالا وارد مرحله پیشرفته‌تری می‌گردد: یک کشور سرکش از سر راه برداشته شده و سوریه سال‌ها از سوی غرب مورد تهدید می‌گیرد. بعلاوه اینکه، حدفاصل دمشق تا مرز لبنان تنها 30 دقیقه رانندگی است.

بیروت که به «پاریس خاورمیانه» شهرت دارد با پرچم‌های سیاه داعش مزین شده و لبنان یک فروپاشی کلی را تجربه می‌کند. این یک سناریوی خیالی نیست. تمامی این وقایع در کمتر از یک سال یا حتی یک ماه می تواند روی دهد. لبنان اکنون تنها دو نقطه برای دریافت کمک و درخواست محافظت از خود دارد: تهران و مسکو. با این وضعیت، لبنان باید بدون درنگ به این دو (ایران و روسیه) نزدیک شود.

انتهای پیام/ق

http://fna.ir/26RLHU

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 112 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 4:00

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح جامعه سوالات متعددی درباره برجام و مباحث مربوط به نقل و انتقال مالی مطرح است اما متاسفانه دوستان در دولت واقعیت‌ها را آن گونه که هست ارائه ندادند.

ایزدی ادامه داد: اظهارات آقای سیف برای اولین بار است که توسط یک مقام دولتی به واقعیات اشاره می‌کند چراکه پیش از این شخصیت‌های برجسته دولت برجام را صرفا آفتاب تابان می‌دانستند و یا در برخی موارد به کلی‌گویی پرداخته یا مباحثی را مطرح می‌کردند که مخاطب متوجه واقعیت نمی‌شد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دعوت از خبرنگاران به بانک مرکزی و بازدید از سالن سوئیفت خاطرنشان کرد: آنها طوری در این قضیه برخورد کردند که انگار مشکل اصلی ما داستان سوئیفت است در حالی که سوئیفت به عنوان سیستم پیام‌رسان بین بانک‌هاست و سوئیفت دلاری نیز باز نشده است.

وی ادامه داد: ما امتیازات گسترده‌ای در توافق اخیر داریم و طرف مقابل با اینکه بر روی کاغذ امتیازات محدودی داده اما همان را هم در عمل اجرا نمی‌کند و این باید توضیح داده شود که مشکل سیستم بانکی چیست.

ایزدی با اشاره به بدعهدی آمریکا در انجام برجام تصریح کرد: بانک‌ها برای سودآوری تاسیس شده‌اند اما چرا آنها باید از تعامل با ایران امتناع کنند؟ بنابراین به نظر می‌رسد مشکل اصلی ما مقامات دولت آمریکا هستند که به بانک‌ها اعلام کرده‌اند که خیلی از تحریم‌های مربوط به ایران به جای خود باقی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فعالیت «کارگروه اقدام مالی» که موسس آن گروه هفت است، یادآور شد: آنها لیستی از کشورهایی که در آن پولشویی اتفاق می‌افتد تهیه کردند و سه ماه بعد از برجام اعلام کردند که ایران رتبه اول را در پولشویی دارد که این مطلب خلاف واقعیت بود و ما اکنون اسناد پولشویی برخی مقامات غربی را در اسناد پاناما دیده‌ایم.

وی با اشاره به نقض بندهای مختلف توافق از جمله بندهای 24، 26 و 28 تصریح کرد: ایران باید بتواند طبق برجام از نکات مثبت مندرج در توافق استفاده کند که یکی از آنها عدم ایجاد مشکل در حوزه بانکی و مالی است که به گفته آقای سیف ما در این زمینه مشکل داریم و این خلاف برجام است.

ایزدی تاکید کرد: دوستان ما در وزارت خارجه باید اعلام کنند که برجام نقض شده است اما متاسفانه ما نه تنها شاهد این کار نیستیم بلکه برخی مقامات دولت دست به توجیه اقدامات نقض‌کننده طرف مقابل می‌زنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هنوز مشکل تبدیل پول «UTURN» برای ایران حل نشده است؛ یوترن زمانی متوقف شد که وزارت دارایی آمریکا بیانیه داد و گفت که این دسترسی به خاطر قطعنامه 1803 و مباحث هسته‌ای ایران است اما اکنون که ما به توافق هسته‌ای رسیده‌ایم، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای باید لغو شود که هنوز این گونه نیست.

وی تصریح کرد: دوستان وزارت خارجه باید این مسائل را مطرح کنند و بگویند طرف مقابل در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده و در عین حال در انجام مبادلات بانکی ایران سنگ‌اندازی می‌کند بنابراین اگر دولت آمریکا تصمیم نگیرد، تا 10 سال دیگر هم این مشکل تبادل مالی حل نخواهد شد. 

ایزدی این مسئله را مصداق نقض صریح برجام عنوان کرد و گفت: براساس نامه رهبر انقلاب و بند سوم مصوبه قانون مجلس اگر طرف مقابل برجام را نقض کند، ایران باید به آن واکنش نشان دهد، البته این واکنش نباید در سطح سفر به واشنگتن باشد بلکه باید با صراحت این نقض را اعلام کند و بگوید این حق را دارد که روند برجام را متوقف کند.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/A1B38X

اخبار مرتبط

میرمحمدی: اظهارات سیف بیانگر آن است که تحریم‌های بانکی همچنان پابرجاست95/01/28 - 16:15دولتمردان عبرت بگیرند و دیگر از برجام 2 و 3 حرف نزنند/ برخی تعهدات ما در برجام برگشت‌پذیر نیست95/01/28 - 15:30ظاهراً آقای سیف هم اتاق سوئیفت را ندیده‌ است/ دولت پس از اعترافات «سیف» به اقتصاد مقاومتی توجه کند95/01/28 - 15:39سیف: «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است95/01/28 - 00:20

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 118 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 4:00

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی اظهار داشت: بخش اول سفر ما شرکت در جمع کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی OIC که اهداف بسیار مهمی از جمله همکاری کشورهای اسلامی دارد، بود.

وی با بیان اینکه این همکاری‌ها دو هدف اصلی را به دنبال دارد، افزود: اولین هدف بحث وحدت دنیای اسلامی است و دومی احقاق حقوق ملت فلسطین و تلاش برای رفع ظلم و بیداد از طرف رژیم صهیونیستی نسبت به ملت مظلوم فلسطین است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در کنار این سازمان تا زمانی که این دو هدف اساسی را دنبال می‌کند همواره باقی خواهد ماند، ما تبریک می‌گوییم ریاست ترکیه و این کنفرانس را در دو سال آتی و امیدواریم در طول این دو سال بتوانیم همکاری‌های بسیار خوبی نسبت به جهان اسلام داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: در مذاکرات امروز سه هدف مهم جزو اولویت‌های این سازمان قرار دادیم که مورد اتفاق نظر هردوی ما بود. نخست ارتباط و معرفی نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی و معرفی جایگاه بانوان در حقوق و فرهنگ اسلامی و جهانیان که متاسفانه اسلام در این زمینه مظلوم واقع شده و واقعیت حقوق زنان که مورد تاکید قرآن و پیامبر عظیم‌الشان اسلام است مورد فراموشی سپرده و گاهی در افکار عمومی جهانیان تحریف شده است.

وی تصریح کرد: دومین مسئله موضوع مبارزه با افراطی‌گری، خشونت و تروریسم بود یعنی دنبال کردن طرح ویو که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده که برای هردوی ما و جهان اسلام بسیار اهمیت دارد و موضوع سوم وحدت دنیای اسلام و تقریب بین مذاهب اسلامی بوده و اینکه باید بگوییم هویت ما اسلام است و نه هویت ما شیعه و سنی بودن و نه مذاهب مختلف، هویت ما اسلامی بودن ما است آن هم اسلامی که با عطوفت، رحمت و اخوت همراه است.

روحانی اضافه کرد: امیدوارم در این دوره ریاست ترکیه بر این سازمان بتوانیم با همکاری ترکیه این اهداف بلند به ویژه این سه هدف بلند را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رسمی ترکیه و تشکیل سومین نشست شورای راهبردی دو کشور که امروز برگزار شد گفت: در این نشست‌ها تصمیم گرفتیم که روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها توسعه دهیم، اقتصاد ایران و ترکیه مکمل همدیگر هستند. در سال‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد اما به خاطر شرایط تحریم و اقتصاد جهانی نتوانستیم گام‌های مورد نظرمان را برداریم.

روحانی افزود: خوشبختانه امروز این نشست در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام گرفته و زمینه برای مشارکت و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف آمده است و ما باید موانعی که در مقابل سرعت این حرکت وجود دارد را برطرف کنیم و مسیر را تسهیل کنیم. 

روحانی تاکید کرد: اولین نکته‌ حائز اهمیت روابط نزدیک‌تر بانک‌ها با یکدیگر بود و خطوط ارتباطی که برخی‌ بانک‌ها مقرر کرده‌اند برای پروژه‌های مورد نظرشان، ما تصمیم گرفتیم روابط بانک‌ها را توسعه دهیم و بانک‌های ترکیه می‌توانند شعباتی را در ایران داشته باشند و ما بتوانیم در این مسیر تجارت و فعالیت اقتصادی را بین دو کشور تسهیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه همکاری بین بورس‌ تهران و استانبول یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفت، ادامه داد: همکاری بین بورس‌ها می‌تواند در این زمینه در بازار سرمایه تحول بسیار مثبتی را بین دو کشور به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه مسائل گمرکی پنجره واحد و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها در سطح مرز از دیگر مطالبی بود که در این نشست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور ترکیه بیان داشتند قرار شد نمایندگان دو کشور بتوانند موانعی را که وجود دارد را شناسایی و حل و فصل کند و این اختیار به آنها داده شد تا این مسائل را به طور کامل پیگیری و نهایی کند و ما شاهد این باشیم که توقف کامیون‌ها در مرز روز به روز کوتاه‌تر و کمتر شود و همچنین بتوانیم ارتباطات ریلی، کشتیرانی و هوایی را بین تهران و آنکارا گسترش دهیم تا بتواند بخش تجارت و اقتصاد را به حرکت درآورد.

روحانی افزود: قرار شد که بخش‌های خصوصی دو کشور را تشویق کنیم تا نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند و همچنین متعهد شدیم که موانع را برطرف کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به منظور صادرات به یک کشور ثالث داشته باشیم به ویژه در زمینه انرژی ما به طرف ترکیه‌ای این قول را دادیم که ایران قادر است امنیت انرژی ترکیه را تامین کند. هم در زمینه نفت، گاز و برق و همچنین محصولاتی از قبیل پتروشیمی ما می‌توانیم کاملا نیازهای ترکیه را برطرف کنیم و روابط را در این زمینه توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم دیگری که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت موضوع گردشگری بود زیرا ترکیه می‌تواند در زمینه زیرساخت‌های گردشگری در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی را داشته باشد و ما می‌توانیم هر دو ملت را برای جذب گردشگرهای کشور ثالث تشویق کنیم و این مسئله می‌تواند به غیر از مسائل اقتصادی از لحاظ فرهنگی هم برای هر دو کشور بسیار مهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما تاکید کردیم که فرهنگ‌های دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و روابط دانشگاهی همکاری‌ در زمینه فناوری‌ نو و تحقیقات مشترک بین دو کشور می‌توانیم حرکت‌های بسیار خوبی داشته باشیم. ترکیه و ایران هریک در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های شایان و قابل توجهی داشتند و می‌توانند این را برای یکدیگر منتقل کنند و به اشتراک بگذارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی بود که هم در نشست خصوصی و هم در نشست راهبردی دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اضافه کرد: منطقه ما با مشکلات زیادی مواجه است. مردم یمن با کشتارهای بی‌رحمانه‌ای مواجه هستند، در سوریه ناامنی و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه ادامه دارد، در عراق ثبات مطلوب را شاهد نیستیم. البته در دیگر کشورهای اسلامی هم مثل افغانستان و پاکستان آن ثبات مطلوب وجود ندارد که ما باید به همه این کشورها برای ثبات امنیت کمک کنیم زیرا این کمک‌ها هم وظیفه شرعی و دینی ما و هم به نفع منافع جهان اسلام، منطقه و دو ملت خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: خوشبختانه در اصول هیچ اختلاف نظری ما با یکدیگر نداریم. در اینکه مرزهای کشورها باید ثابت بماند و ما تجزیه را در هیچ کشوری نمی‌پسندیم، ثبات این کشورها مورد تاکید همه ما است و کشتار و جنگ باید متوقف شود و با تروریسم هم باید به هر شکل و نامی مبارزه قاطع و جدی صورت بگیرد و اینکه در نهایت سرنوشت هر کشوری در اختیار مردم آن کشور است و هیچ قدرت خارجی برای سرنوشت هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. 

روحانی ادامه داد: ما در همه این موارد اتفاق نظر داشته‌ایم. البته ممکن است در موارد جزئی اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم که این بسیار طبیعی است. ما هم برای رایزنی‌های بیشتر و همکاری‌های بیشتر و کمک‌های افزون‌تر آماده‌ایم. همچنین به ویژه برای همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم و معرفی درست اسلام به جهان آماده‌ایم زیرا اسلام‌هراسی یک توطئه صهیونیستی است و دو کشور می‌توانند با معرفی اسلام رحمانی و اسلام واقعی با اسلام‌هراسی مبارزه کنیم و شرایط مناسب را برای ترویج اسلام واقعی فراهم کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ، دین، جغرافیا و همسایگی و منافع مشترک ما از ما می‌خواهد که روز به روز روابط دو کشور را به نقطه مطلوب برسانیم که یکی از آن نقاط مطلوب آن است که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را به مرز 30 میلیارد دلار برسانیم، به همت همدیگر این کار شدنی است و خواهد شد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/WBD8FD

اخبار مرتبط

ایران برای تضمین امنیت انرژی ترکیه آمادگی دارد/ تاکید بر حل مشکلات ارتباطات بانکی تهران-آنکارا95/01/28 - 19:39

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 121 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 4:00

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، نمایندگان پارلمان عراق پنجشنبه گذشته سرانجام پس از 2 روز تنش بر سر فهرست جدید کابینه العبادی، در جریان یک رای‌گیری، اعضای هیات رئیسه و «سلیم الجبوری» را از ریاست پارلمان عراق برکنار کرده و یک رئیس موقت به جای وی انتخاب کردند تا امروز شنبه، تکلیف ریاست و اعضای هیات رئیس پارلمان عراق مشخص شود.

پارلمان عراق قرار بود روز پنجشنبه در باره فهرست اصلاح شده وزرای پیشنهادی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور اقدام به برگزاری جلسه کند که نمایندگان معترض از ورود العبادی به پارلمان جلوگیری کردند.

نمایندگان تحصن کننده در پارلمان عراق ضمن تاکید بر قانونی بودن اقدامشان در برکناری سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق و انتخاب جایگزینی برای او تاکید کردند، شمار نمایندگان مایل به برکناری روسای سه گانه، قریب به 200 نفر می‌شود.

آنها تاکید کردند که پس از الجبوری، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق احتمالا دومین نفری باشد که برکنار خواهد شد اما به نظر می‌رسد فواد معصوم رئیس جمهور عراق شامل برکناری شود.

«جنید الکسنزان»، نماینده ائتلاف ملی در پارلمان عراق در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد برکناری رئیس پارلمان و 2 معاون او را قانونی خوانده و تاکید کرد: ما در هیچ صورت دور زدن قانون و کلاه سر قانون گذاشتن با متوسل شدن برخی به دادگاه فدرال را نمی‌پذیریم.

الکسنزان تاکید کرد: تلاش پارلمان برای تحقق اراده مردمی و مقابله با برخی حیله‌گری‌های حقوقی که برخی نمایندگان به آن متوسل شده‌اند، مورد حمایت ملت عراق قرار دارد.

«هاشم الحبوبی»، دبیر کل جنبش الوفاق به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر سابق عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: جنبش الوفاق در مقام یک جنبش سیاسی خواستار تحقق خواسته‌های میلیون‌ها عراقی است که با برپایی تظاهرات و تحصن‌ها نارضایتی خود را از طبقه سیاسی حاکم بر کشورشان یا حداقل روند همواره شکست خورده حاکمیت اعلام کردند.

وی افزود: همدستی العبادی با رئیس پارلمان برای ارائه فهرستی حزبی از کابینه جدید موجب تشدید اعتراضات و  تحصن نمایندگان و تظاهرات‌ها با هدف ایجاد اصلاحات واقعی در دستگاه سیاسی کشور شده است.

الحبوبی گفت: شمار نمایندگانی که خواستار برکناری روسای سه گانه هستند به 200 نفر رسیده است و آنها به طور مشخص خواستار برکناری رئیس پارلمان و نخست وزیر هستند تا در ادامه به خواسته‌های مردم جامه عمل پوشانده و از بحران سخت کنونی خارج شویم.

«محمد ناجی»، نماینده فراکسیون همپیمانی ملی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد، جدال بزرگ کنونی به دلیل اختلاف در مواضع فراکسیون‌های سیاسی است که برخی خواهان رای دادن به کابینه العبادی هستند و برخی هم مخالف هستند.

وی افزود: برخی هم گفتند برای هر وزارتخانه تقریبا 2 نامزد در نظر گرفته شود یکی نامزد نخست وزیر و دیگری نامزد فراکسیون‌های سیاسی که سند اصلاحات را امضا کردند و البته همین امر هم مورد اختلاف زیادی قرار گرفت.

ناجی گفت: برخی به اینکه نخست‌وزیر نامزدها را برگزیند، معترض هستند و برخی هم نمی‌خواهند که فراکسیون‌های سیاسی نامزدها را انتخاب کنند و هم اکنون اوضاع بسیار پیچیده است، اما امیدواریم بتوانیم این پرونده را ختم به خیر کنیم.

سه‌شنبه گذشته «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق پس از بررسی نامزدهای فراکسیون های سیاسی فهرست وزرای جدید کابینه خود را تقدیم پارلمان کرد، اما پارلمان از رای اعتماد به این فهرست امتناع کرد و اکنون نیز نمایندگان اعتصاب‌کننده خواستار کناره‌گیری سران سه گانه (نخست‌وزیر، رئیس مجلس و رئیس‌جمهور) از قدرت هستند.

جریان‌های نزدیک به دولت می‌گویند نخست‌وزیر برای شکل‌گیری کابینه خود، دموکراتیک‌ترین روش‌ها را به کار برده و اصل را بر کارآمدی و سلامت نفرات جدید قرار داده است.

در هر صورت، پنجشنبه گذشته نمایندگان معترض که شمار آنها 171 نفر بود، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان را برکنار و به جای وی، «عدنان الجنابی» را به عنوان رئیس موقت پارلمان منصوب کردند.در  این جلسه پارلمان، نمایندگان مجلس اعلا، بدر، مستقل‌ها و اکثر نمایندگان ائتلاف کردستان عراق حضور نداشتند.

دفتر الجبوری اما در واکنش به این اقدام نمایندگان، اعلام کرده که جلسه نمایندگان مجلس حد نصاب لازم را نداشته و اقدام آنها خلاف قانون اساسی است.
الجبوری نیز گفته در واکنش به برکناری‌اش، به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

در میان گروه‌های سیاسی عراق هم، «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، از درخواست نمایندگان برای کناره‌گیری رؤسای سه قوه انتقاد کرده است.

«اسامه النجیفی» رئیس سابق پارلمان عراق نیز جانب سلیم الجبوری را گرفته و از نمایندگان خواسته به کابینه جدید عبادی رای اعتماد بدهند.


عبادی نیز پس از اقدام نمایندگان به برکناری الجبوری از ریاست مجلس، با وزرای خود نشست ویژه‌ای برگزار کرده است. وی در این نشست از سیاستمداران خواسته صبر پیشه کرده و فرصت بدهند مذاکرات کنونی ادامه یابد و در روند اصلاحات اختلال ایجاد نشود.

به گفته العبادی به دلیل تعارض منافع و تناقض دیدگاه‌ها، کشور در معرض خطر قرار دارد و اصلاحات نیز در سایه دو دستگی‌ها اجرایی نخواهد شد، وی به صراحت گفته: «دو دستگی در پارلمان ربطی به اصلاحات ندارد، بلکه تنش و آشوب سیاسی است، تنشی که عراق را به سمت نامشخصی پیش خواهد برد.»

نخست وزیر عراق در پایان تاکید کرده که تسلیم این تنش‌ها و دو دستگی‌ها نمی‌شود.

در میان این آشفتگی سیاسی، خانم «حنان الفتلاوی» رئیس فراکسیون «جنبش اراده» مجلس، 174 امضا برای استیضاح شخص نخست وزیر جمع کرد.

انتهای پیام

http://fna.ir/VZC7N3

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 120 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 12:46

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه تصمیمش برای قراردادن دوباره ایران و چند کشور دیگر در فهرست «کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص» به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی» را به اطلاع کنگره رسانده است. 

این مطلب را «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وی اسامی این کشور را اینطور برشمرد: «این کشورها عبارتند از برمه، چین، اریتره، ایران، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان، ازبکستان و برای اولین بار، تاجیکستان که جزء کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص قرار می‌گیرند.»

به گزارش فارس، «قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی» در سال 1998 در کنگره آمریکا تصویب و با امضای رئیس‌جمهوری وقت این کشور به قانون تبدیل شد. واشنگتن ادعا می‌کند هدف از اجرای این قانون، ارتقاء آزادی‌های مذهبی مطابق با سیاست خارجی آمریکا و حمایت از افرادی است که به واسطه مذهبشان در کشورهای خارجی تحت آزار قرار گرفته‌اند.

متن قانون یاد شده با تشکیل «دفتر نظارت بر شکنجه‌های مذهبی»، زمینه‌های اعمال تحریم علیه کشورهای موجود در فهرست کشورهای متضمن نگرانی‌های خاص را فراهم می‌آورد. 

علاوه بر این، یکی از بندهای این قانون به رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار می‌دهد برخی کشورها را از اقدامات تنبیهی مجاز در این مصوبه معاف کند، مشروط بر آنکه رئیس‌جمهور انجام این کار را موجب پیشبرد بهتر اهداف این قانون یا تأمین منافع امنیت ملی آمریکا تشخیص دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه گفت کشورش به موجب بند فوق‌الذکر عربستان و چند کشور دیگر را از تحریم‌های احتمالی تحت قانون یادشده معاف کرده است.

 «کربی» گفت: «ما بعد از تشخیص اینکه منافع امنیت ملی آمریکا مستلزم استفاده از این اختیار معافیت است، برای کشورهای عربستان، تاجیکستان و ترکمنستان اجرای اقدامات ریاست‌جمهوری (به موجب این قانون) را متوقف کردیم.»

انتهای پیام / * 

http://fna.ir/D5D88J

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 125 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 12:46

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. 

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، آقای سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند. 

به گزارش بلومبرگ، سیف، بر همین اساس از «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» می‌خواهد با صدور دستورالعملی بانک‌های اروپایی را به استقبال بیشتر از ایران دعوت کند.

رئیس بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه در حاشیه نسشت‌های صندوق بین‌المللی پول و صندوق جهانی با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و درباره نگرانی‌هایش در همین باره گفت‌وگو کردند.

سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. وی می‌گوید: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.» 

ایران و گروه 1+5 تیرماه سال گذشته به توافقی دست یافته‌اند که قرار است تحریم‌های وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای ایران را در ازای اقدامات تهران برای محدود کردن این برنامه، رفع کند. 

این توافق از چند ماه پیش اجرایی شده اما ممنوع بودن همکاری‌های بین بانکی موسوم به «مبادلات چرخه دلار» (U-Tu) امکان استفاده ایران از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را سلب کرده است. 

 کارشناسان در روزها و هفته‌های گذشته بارها تصریح کرده‌اند امکان برخورداری از آثار تحریم‌های هسته‌ای برای ایران، با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، بدون دسترسی محدود این کشور به آنچه در نظام بانکی «چرخه دلار» (U-Tu) خوانده می‌شود وجود نخواهد داشت. 

منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا قبل از سال 2008 بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) مجاز به استفاده از اینگونه مبادلات بودند، اما  واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرد. 

انتهای پیام/ * 

http://fna.ir/VZC7MU

اخبار مرتبط

واشنگتن به «سیف»: ما به همه تعهداتمان تحت «برجام» عمل کرده‌ایم/ نیازی به انجام اقدامات بیشتر نیست95/01/27 - 22:45کاخ سفید: واشنگتن تعهدی تحت برجام برای گشودن نظام مالی‌اش به روی ایران ندارد95/01/27 - 21:38سیف: اگر اقدامات آمریکا منجر به عدم همکاری بانکهای بین‌المللی با ایران شود توافق شکست خواهد خورد/ آن چیزی که از توافق انتظار داشتیم تا کنون حاصل نشده95/01/27 - 17:10

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 132 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 12:46

به گزارش خبرگزاری فارس، هشتادودومین دیدار استقلال و پرسپولیس از ساعت 17 در ورزشگاه آزادی با حضور 100 هزار تماشاگر آغاز شد.
استقلال بازی را شروع کرد و توپ در همان لحظه اول تبدیل به اوت به سود پرسپولیس شد.

بازیکنان پرسپولیس دو حمله ناموفق داشتند و توپ از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت.

تا دقیقه 4 توپ بیشتر در اختیار بازیکنان پرسپولیس قرار داشت.

گل پرسپولیس: در دقیقه 6 مهدی طارمی توپ برگشت داده شده از سوی مهدی رحمتی را تبدیل به گل کرد.


در دقیقه 7 استقلال صاحب اولین خطای بازی شد که این ضربه را خسرو حیدری روی دروازه ارسال کرد و توپ در محوطه جریمه به حنیف عمران زاده  رسید و ضربه سر او از بالای دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه 10 شوت امید ابراهیمی بی حاصل بود.

در دقیقه 11پاس عمقی عالیشاه به طارمی رسید که رحمتی توپ را مهار کرد.

تا دقیقه 13 استقلال هیچ موقعیت خطرناکی روی دروازه پرسپولیس ایجاد نکرد.

در دقیقه 14 مهدی طارمی از تله آفساید مدافعان استقلال فرار کرد اما در نهایت مدافعان استقلال توپ او را به بیرون زدند.


در دقیقه 15 ارسال میلاد فخرالدینی راسوشا مکانی دروازه بان پرسپولیس مهار کرد.

در دقیقه 16 محسن بنگر مرتکب خطای هند شد که این ضربه را خسرو حیدری روی دروازه ارسال کرد که سوشا مکانی توپ را دفع کرد و پیش از آن کمک داور آفساید بازیکنان استقلال را اعلام کرد.

در دقیقه 17 آرش برهانی با دروازه‌بان پرسپولیس تک به تک شد که ضربه او را سوشا مکانی به کرنر فرستاد. ضربه کرنر استقلال بعد از برخورد به بازیکنان پرسپولیس دوباره تبدیل به کرنر شد تا شیحی برای استقلال این کرنر را بزند و توپ در نهایت پشت محوطه حریمه به خسرو حیدری رسید و شوت او از کنار دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

در دقیقه 20 سوشا مکانی با ترکی داور مسابقه صحبت کرد و معتقد بود بازیکنان استقلال با آرنج به او ضربه می‌زنند.

در دقیقه 21 شوت خسرو حیدری از داخل محوطه جریمه از کنار دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.


در دقیقه 22 میثم مجیدی روی علیپور مرتکب خطا شد اما محسن ترکی اعتقادی به این مساله نداشت و این سوت باعث اعتراض شدید برانکو و خوردبین به داور بازی شد.

در دقیقه 23 ضربه کاشته عادل شیحی روی سر حنیف عمران زاده فرود آمد که ضربه او از بالای دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

در دقیقه 25 فرشاد احمدزاده یک ارسال زمینی روی دروازه استقلال فرستاد که رحمتی با پا توپ را دفع کرد.

در دقیقه 25 عادل شیحی دچار مصدومیت شد و درخواست تعویض کرد.

در دقیقه 28 ارسال خطرناک رامین رضائیان را سید مهدی رحمتی مهار کرد.

در دقیقه 29 امید ابراهیمی با فرشاد احمدزاده درگیری لفظی پیدا کرد که داور به هر دو بازیکن تذکر جدی داد.

در دقیقه 30 فرشاد احمدزاده داخل محوطه جریمه استقلال شد که شوت بی دقتش از کنار دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه 31 استقلال صاحب یک ضربه کرنر شد که این ضربه حاصلی برای استقلال نداشت البته بازیکنان استقلال معتقد بودند که توپ به دست بازیکنان پرسپولیس برخورد کرده و داور باید به سود استقلال پنالتی اعلام می‌کرد.

در دقیقه 32 استقلال چهارمین ضربه کرنرش را زد که این کرنر تبدیل به یک موقعیت گل خطرناک برای استقلال شد و در نهایت ماریچ توپ را از روی خط دروازه پرسپولیس برگشت داد.ضربه برگشتی را جابر انصاری که در دقیقه 27 به جای شیحی آمده بود به بیرون زد.
 

گل دوم پرسپولیس: در دقیقه 34 ارسال فرشاد احمدزاده روی دروازه استقلال در محوطه جریمه روی سر مهدی طارمی فرود آمد تا او گل دوم تیمش را هم به زیبایی بزند.

ضربه کرنر باعث خطای پنالتی حنف عمران زاده روی محسن بنگر در دقیقه 38 شد.

پنالتی  پرسپولیس: در دقیقه 38 ضربه پنالتی طارمی را مهدی رحمتی مهار کرد.

در دقیقه 41 پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته شد که این ضربه را مسلمان ارسال کرد و مدافعان استقلال برگشت دادند.

در دقیقه 44 استقلال یک حمله نصفه و نیمه انجام داد که توپ را بازیکنان پرسپولیس مهار کرد.


در دقیقه 45+1 استقلال صاحب یک ضربه کاشته شد که این ضربه را خسرو حیدری زد و سوشا مکانی توپ را دفع کرد.

در دقیقه 45+2 پرتاب بلند میثم مجیدی را مدافعان برگشت دادند.

در دقیقه 45+3 استقلال صاحب یک ضربه کرنر دیگر شد که این ضربه خسرو حیدری زد و مدافعان برگشت دادند.
نیمه اول این بازی  2 بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.

در شروع نیمه دوم محسن مسلمان قبل از شروع نیمه دوم به سمت مهدی رحمتی رفت و او را در آغوش گرفت.

نیمه دوم زیر بارش باران آغاز شد و استقلال بازی را هجومی آغاز کرد.

در دقیقه 48 شوت محسن مسلمان از پشت محوطه جریمه استقلال را رحمتی مهار کرد.

در دقیقه 49 شوت جابر انصاری را سوشا مکانی مهار کرد اما پرسپولیس نتوانست از این ضد حمله استفاد کند.

در دقیقه 51 شوت خسرو حیدری را سوشا مکانی با یک واکنش راهی کرنر کرد که ضربه کرنر تبدیل به ضد حمله شد.

گل سوم پرسپولیس : در دقیقه 53 رامین رضائیان با یک ضربه سر گل سوم سرخپوشان را به ثمر رساند.

گل اول استقلال: در دقیقه 55 ارسال خسرو حیدری با اشتباه مسلم سوشا مکانی همراه شد که جابر انصاری از این اشتباه استفاده کرد و گل اول تیم استقلال را به ثمر رساند.

در دقیقه 56 استقلال صاحب یک ضربه کرنر شد که این ضربه دوباره تبدیل به کرنر دیگری برای آبی‌پوشان شد.
 

در دقیقه 57 امید عالیشاه یک شوت از راه دور زد که مهدی رحمتی توپ را برگشت داد و توپ برگشتی را بازیکنان پرسپولیس نتوانستند تبدیل به گل کنند.

در دقیقه 59 سوشا مکانی با یک اشتباه دیگر استقلال را صاحب یک ضربه کرنر کرد اما این ضربه حاصلی برای آبی پوشان نداشت.


در دقیقه 60 رامین رضائیان و جابر انصاری با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند.

در دقیقه 61 مهرداد کفشگری به جای امید عالیشاه وارد ترکیب تیم پرسپولیس شد.

در دقیقه 61 یعقوب کریمی جانشین خسرو حیدری در ترکیب استقلال شد.

در دقیقه 62 شوت بازیکن استقلال بعد از برخورد با بازیکن هم تیمی راهی اوت شد.

در دقیقه 63 پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته پشت محوطه جریمه شد که این ضربه را رامین رضائیان روی دروازه استقلال ارسال کرد که حاصلی برای سرخپوشان نداشت.

در دقیقه 65 استقلال دو ضربه کرنر پیاپی ارسال کرد این دهمین کرنر استقلال بود که بازهم حاصلی برای این تیم نداشت.

در دقیقه 67 وزش شدید باد پرچم کرنر را باد برد تا چند لحظه ای بازی متوقف شود.

در دقیقه 68 استقلال صاحب یک ضربه کاشته شد که این ضربه را یعقوب کریمی روی دروازه پرسپولیس ارسال کرد که توپ از کنار دروازه به بیرون رفت.

استقلال یازدهمین کرنر خود را در دقیقه 69 زد که حاصلی برای این تیم نداشت.

در دقیقه 74 پروپیچ جانشین آرش برهانی در ترکیب استقلال شد.

در دقیقه 75 پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته شد که ضربه را رضائیان زد که رحمتی توپ را به کرنر فرستاد.‬

در دقیقه 76 نوراللهی ضربه کرنر را زد که ضربه سر احمدزاده با اختلاف اندک از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت.

در دقیقه 77 حنیف عمران زاده با علیپور مهاجم پرسپولیس بگو مگو کرد.

در دقیقه 79 شوت مهرداد کفشگری از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت.

در دقیقه 81 ضربه کاشته امید ابراهیمی را مدافعان پرسپولیس برگشت دادند.در برگشت هم شوت فخرالدینی با اختلاف از کنار دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه 82 ضربه علیپور را مدافعان استقلال راهی کرنر کردند.

در دقیقه 84 استقلال صاحب یک ضربه کاشته پشت محوطه جریمه پرسپولیس شد.‫این ضربه را امید ابراهیمی زد که توپ به مدافعان پرسپولیس خورد.

گل چهارم پرسپولیس : در دقیقه 85 محسن مسلمان گل چهارم پرسپولیس را در ضد حمله زد.‬‎
‫بعد از این گل بازیکنان دو تیم باهم درگیر شدند.

چند لحظه به همین خاطر بازی متوقف شد.

پنالتی استقلال و گل دوم آبی ها: در دقیقه 88 داور برای استقلال پنالتی اعلام کرد و محسن مسلمان روی فخرالدینی مرتکب خط شد که امید ابراهیمی این ضربه را تبدیل به گل دوم استقلال کرد.

در دقیقه 93 شوت مهرداد کفشگری با اختلاف کمی از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت.

در دقیقه 94 پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته پشت محوطه جریمه استقلال شد که این ضربه را طارمی زد.

پرسپولیس با این برد 48 امتیازی شد و برای اولین مرتبه در لیگ برتر پانزدهم به صدر جدول رسید. سرخپوشان با این برد دو رکورد جدید هم برای خود ثبت کردند آنها در 20 بازی شکست نخوردند و در 26 مسابقه گلزنی کرده‌اند.
استقلال هم 45 امتیازی در رده سوم باقی ماند. این برای اولین بار است که استقلال در جدول لیگ پایین‌تر از استقلال در این فصل قرار می گیرد.
این دربی با 6 گل بعد از دربی تاریخی 52 که شش بر صفر به سود پرسپولیس تمام شد پرگل ترین دربی بود.‬‎
‫محسن ترکی داور این دیدار بود. حنیف عمران زاده و امید ابراهیمی و میثم مجیدی از استقلال و مهرداد کفشگری و رامین رضاییان و ماریچ و محسن بنگر و مهدی طارمی از پرسپولیس کارت زرد گرفتند.

ترکیب پرسپولیس:

سوشا مکانی، رامین رضاییان، محسن بنگر، لوکا ماریچ، محمد انصاری، احمد نوراللهی، محسن مسلمان، امید عالیشاه، فرشاد احمدزاده( 90+ 3 بابک حاتمی)، علی علیپور( از دقیقه 91 بنگستون) و مهدی طارمی
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

ترکیب استقلال:
سید مهدی رحمتی، خسرو حیدری، حنیف عمران زاده، هرائر مگویان، میثم مجیدی، امید ابراهیمی، محمدرضا خرسندنیا، عادل شیحی( از دقیقه 27 جابر انصاری)، سجاد شهباززاده، آرش برهانی( از دقیقه 75 پروپیج) و میلاد فخرالدینی
سرمربی: پرویز مظلومی

این گزارش لحظه به لحظه تکمیل شد.

 

 

http://fna.ir/9Z03X4

اخبار مرتبط

مظلومی: استقلال هنوز چیزی از دست نداده است!/ دفاع ما هر اشتباهی که کرد، گل خوردیم95/01/27 - 19:25برانکو: تقصیر من است که زننده پنالتی را تعیین نکردم/نباید به خاطر این برد جوگیر شویم95/01/27 - 19:39

ویدیو مرتبط

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 132 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 1:59

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، استانبول از روز یکشنبه تا امروز میزبان نشست کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بود. نشستی که امروز به کار خود پایان داد.

نشستی که به گفته کارشناسان به جای وحدت جهان اسلام، تفرقه و اختلاف افکنی بین کشورهای مسلمان را دنبال می‌کرد و حتی روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن آن را «بدترین نشست» خواند.

این روزنامه در سرمقاله خود با بیان اینکه اگر بگوییم این نشست از ابتدای تاسیسش تاکنون بدترین نشست بوده، گزاف نگفته‌ایم،‌ می‌افزاید: اگر دامنه فتنه مذهبی که بر جهان اسلام، به ویژه بر خاورمیانه سایه افکنده، جمع نشود، بعید نیست که چنین نشستی آخرین نشست این سازمان که در واکنش به آتش زدن مسجدالاقصی 21 اگوست 1969 پایه‌گذاری شد،‌ باشد.
این روزنامه سازمان همکاری اسلامی را سازمانی ایستا و ناکارآمد و «آسایشگاهی» برای شماری کارمند با درآمد و امتیازهای مکفی برشمرد و علت آن را قرار گرفتن این سازمان در جده و خواسته عربستان خواند.

 


رجب طیب اردوغان در نشست استانبول

 


روحانی و اردوغان

 

ترکیه در حالی عهده‌دار ریاست سازمان برای سه سال شد که رئیس قبلی یعنی عبدالفتاح السیسی برای انتقال ریاست به رئیس بعدی در نشست استانبول شرکت نکرد و وزیر خارجه مصر هم که به نمایندگی از دولت این کشور برای انتقال ریاست به ترکیه در نشست حضور یافته بود از دست دادن با اردوغان که همواره تاکید کرده، دولت کنونی مصر را به رسمیت نمی‌شناسد، اجتناب ورزید. وی پس از سخنرانی افتتاحیه و تحویل ریاست دوره‌ای، به سرعت از جایگاه هیأت رئیسه نشست دور شد و منتظر آمدن اردوغان نماند و آنگونه که در خبرها آمد، الشکری برای نشست پایانی هم در استانبول نماند و رفت و تلاش‌های ریاض با همراهی ترکیه برای تشکیل مثلث مصر، عربستان و ترکیه علیه ایران ناکام ماند.

در حالی که برخی رسانه‌های عربی نزدیک به عربستان سعودی، طی چند روز گذشته بارها ادعا کرده بودند که قرار است در بیانیه پایانی نشست استانبول به پیشنهاد عربستان، دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی محکوم شود و بندهای این بیانیه نیز مشابه بندهایی نشست اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در جده خواهد بود، اما به دلیل اختلاف بین اعضای شرکت‌کننده بر سر بیانیه پایانی این نشست، بیانیه پایانی 200 بندی قرائت نشد.

متن اولیه این بیانیه 200 بندی حدود 2 ماه پیش در نشست کارشناسی جده تهیه شد و البته به دلیل اینکه دولت عربستان به هیأت ایرانی برای حضور در این نشست روادید نداد، هیأت ایرانی موفق به شرکت در این نشست نشد و بندهای مزبور بدون حضور ایران و در غیاب نمایندگان ایران تهیه شد.

بهانه جویی‌های عربستان سعودی جهت سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک آمیز سعودی‌ها علی‌رغم محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه کماکان پایان نیافت و ریاض در هر فرصتی با توسل به این بهانه‌ها، خصومت‌های خود نسبت به تهران را به نحو بارزی نشان داد. البته در نشست استانبول ریاض موفق نشد و عملا بیانیه‌ای 200 بندی که چهار بند آن به ایران و یک بند به حزب‌الله اختصاص یافته بود، قرائت نشد.

روزنامه «الوطن» قطر نیز در این باره نوشت: با وجود آنکه نشست اختتامیه سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به طور مستقیم پوشش داده می‌شد، هیچ بیانیه پایانی قرائت نشد و شرکت‌کنندگان صرفا با بالا بردن دستهایشان، موافقت مجدد خود با بیانیه ریاض را اعلام کردند.

در پیش‌نویس این بیانیه که روز پنجشنبه در رسانه‌های مختلف منتشر شد چهار بند به ایران و یک بند هم به حزب‌الله لبنان اختصاص یافته بود. محکومیت حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران؛ رد اظهارات مقامات ایرانی به ویژه در زمینه اجرای احکام قضایی علیه افراد مرتکب جرایم تروریستی در عربستان سعودی؛ محکومیت دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین، یمن، سوریه و سومالی؛ محکومیت  حمایت ایران از تروریسم؛ رابطه ایران با کشورهای همسایه باید بر پایه حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای همسایه و حل اختلافات از طریق راه‌های مسالمت آمیز باشد و در نهایت تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان مواردی است که در این پنج بند آورده شده است.

البته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و ظریف وزیر خارجه به دلیل قرار گرفتن این بندهای ضد ایرانی در بیانیه نشست، در جلسه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان حضور نیافتند و هیأت ایرانی در سطح کارشناسی و به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی در نشست مزبور شرکت کرد.

* ضعف ساختاری و تشکیلاتی سازمان همکاری اسلامی

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه پنجشنبه شب و قبل از نشست پایانی در گفت‌وگویی زنده از استانبول با خبر ساعت 21 شبکه اول سیما فضای عمومی سازمان را در شرایط فعلی نشانگر همکاری بین کشورهای اسلامی و وحدت بین جهان اسلام ندانست و گفت که متاسفانه این سازمان چه الان و چه در گذشته همواره از این ضعف ساختاری و تشکیلاتی رنج برده و هیچگاه نتوانسته نسبت کشورهای عضو خود را به یک وحدت ساختاری برساند و هیچگاه نتوانسته نسبت به مسائل داخلی جهان اسلام موضعی بیطرفانه بگیرد و در جهت حل و فصل واقعی آنها تلاش کند. نمونه آن را در زمان جنگ ایران و عراق شاهد بودیم که به تلاش معدودی از کشورهای عضو سازمان همواره موضع یکجانبه‌ای را در حمایت از عراق داشت. 

 

 

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه اضافه کرد: زمانی به مسائل داخلی جهان اسلام می‌رسد، چند کشور با استفاده از منابع مادی و تهدیدات و تطمیع‌هایی که انجام می‌دهند، سعی می‌کنند منافع خودشان را به اسم سازمان و در قالب سازمان به پیش ببرند و این متاسفانه جو فعلی سازمان همکاری اسلامی هم هست.

عراقچی همچنین درباره بیانیه 200 بندی این نشست که به گفته وی دو ماه قبل و در نشست کارشناسی جده و بدون حضور ایران (به دلیل عدم صدور روادید برای هیأت ایرانی توسط ریاض) تهیه شده بود، اظهار داشت: یک سری اسناد را آنجا در غیاب کارشناسی ما تهیه کردند و در جلسه کارشناسی استانبول آوردند. این بیانیه 200 بندی البته عمدتا به مسائل عمومی جهان اسلام می‌پردازد و البته موضوع فلسطین در آن اشاره شده است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به تلاشی که دولت عربستان صورت داد چهار بند ضد ایرانی نیز در بیانیه وارد شده که این چهار بند در حقیقت در همان اجلاس جده تهیه و در غیاب ما وارد بیانیه شد. 

وی ادامه داد: ریشه این چهار بند هم به اجلاس اضطراری وزرای خارجه برمی‌گردد که بعد از حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران و متاسفانه فضای مسمومی که در اثر آن حمله ایجاد شد، دولت عربستان موفق شد که اولا سرپوشی بگذارد بر جنایتی که در اعدام روحانی برجسته شیعه شیخ نمر انجام داده بود و بعد فضا را علیه جمهوری اسلامی تشدید کند. جلسه فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را تشکیل و در آنجا علیرغم مخالفت تعدادی از کشورهای بزرگ اسلامی، با تهدیدات و تطمیع‌هایی که صورت دادند چند بندی را در آن فضای مسموم علیه ایران تصویب کردند.

آنگونه که عراقچی عنوان کرد: در جلسه استانبول دیگر وارد محتوا نشدند به لحاظ رویه‌ای بحث کردند و به هر شکل ممکن اجازه اینکه این بحث دوباره در این جلسه باز شود را ندادند.

وی همچنین به پارگراف دیگر که علیه حزب‌الله تنظیم شده، پرداخت و افزود: ما و تعدادی از کشورهای اسلامی هم مخالف پاراگراف بند مربوط به حزب‌الله بودیم و هم مخالف بندهای علیه ایران بودیم و خیلی هم جدی در این خصوص صحبت کردیم، ولی علیرغم اینکه تصمیمات سازمان همیشه با اجماع همراه بوده و اینجا به طور روشن اجماع وجود نداشت،‌ ولی به طور روشن ریاست جلسه و کشورهایی که به دنبال این قضیه بودند این را به هر نحو مصوب تلقی کردند.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد که مسلما سازمان همکاری اسلامی از این مواضعی که علیه ایران و حزب‌الله گرفته در آینده پشیمان خواهد شد.

*اخطار ظریف به سعودی‌ها/ باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببنید الان طارق عزیز کجاست؟

لازم به ذکر است، تلاش‌های مخرب سعودی‌ها علیه ایران واکنش تند وزیر خارجه کشورمان را در نشست استانبول به همراه داشت و ظریف ضمن هشدار به سعودی‌ها با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران عنوان کرد: در آن مقطع آقای طارق عزیز وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضد ایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می‌رساند، اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی‌کردیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الان طارق عزیز کجاست؟

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با طرح این سؤال که چرا برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همان سیاست‌های شکست خورده را تجربه می‌کنند، درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار داشت: این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی و تشویق آن می‌شود.

به گزارش فارس، ظریف در سخنرانی خود در این نشست نیز ضمن تاکید بر اینکه اجلاس سران باید به دنبال تقویت وحدت اسلامی باشد، عنوان کرد: مشکلات و اختلافات بین کشورها باید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود نه اینکه مسائل دوجانبه را به نشست‌های چند جانبه کشاند.

*نه عربستان مشکل ایران است و نه ایران مشکل عربستان؛ مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است

روحانی هم روز پنجشنبه 26 فروردین ماه در سخنانش در این نشست با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دوری از هرگونه تنش و بی‌ثباتی در منطقه، با سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی شفاف خود، همواره در راستای گسترش همبستگی و وحدت امت اسلامی تلاش کرده،‌ گفت: ایران تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و بر این اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر می‌باشد.

 

 

وی ادامه داد: به همین دلیل ما علاقه‌مندیم مشکلات احتمالی با دیگر کشورها را از مسیر اخوت اسلامی، حسن هم‌جواری و باور به خیر عمومی امت اسلامی، حل‌وفصل کنیم و آمادگی داریم تا با رایزنی، مشورت و تعامل سازنده، فضای لازم را برای رفع ابهامات و زدودن اختلافات، از طریق گفت‌وگو و مفاهمه فراهم‌ سازیم.

 


روحانی و اردوغان

 

 

رئیس جمهور خطاب به رهبران کشورهای اسلامی، عنوان کرد: برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است؛ و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.

 از دیگر سو اخباری نیز در خصوص دیدار حسن روحانی با ملک سلمان پادشاه سعودی توسط سی‌ان‌ان منتشر شد که عراقچی معاون وزیر خارجه ایران ضمن رد این ملاقات تصریح کرد: هیچ ملاقاتی بین ما و هیأت سعودی در هیچ سطحی صورت نگرفته نه در سطح کارشناسی، نه در سطح وزرا و نه در سطح رئیس جمهوری و قراری برای این کار نداشتیم. 

 


روحانی و ملک سلمان

 

عراقچی مشکل ایران و عربستان را ملاقات کردن و نکردن ندانست بلکه سیاست‌های غلطی خواند که دولت سعودی باید آنها را اصلاح کند تا زمینه ارتباط دو کشور ایجاد شود.

به گزارش فارس،ترسیم راهبرد و چشم انداز 10 ساله پیش روی سازمان همکاری اسلامی در سال‌های 2016 تا 2026 شامل اولویت‌های برقراری امنیت و ثبات،‌ مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، رعایت حقوق بشر،‌ حمایت از توسعه و‌ کاهش میزان فقر از جمله مهمترین مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران شرکت کننده در اجلاس استانبول مهمترین مسائل جهان اسلام و منطقه از جمله وضعیت اسفبار فلسطینی‌ها، ادامه تجاوزگری و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، ضرورت مساعدت و همکاری مشترک برای برقراری صلح و ثبات در سوریه،‌ یمن،‌ لیبی،‌ افغانستان، سومالی،‌ مالی،‌جامو،‌ کشمیر و موضوع درگیری‌های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

 

 

 

همزمان با این نشست عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز دست از اتهامات همیشگی‌اش علیه تهران برنداشت و در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای «السعودیة» مدعی شد: جهان اسلام، سیاست‌های ایران و دخالت آن در امور کشورهای دیگر، حمایتش از تروریسم، اعزام شبه‌نظامیان به کشورهای مختلف و تلاش برای ناامن کردن اوضاع در این کشورها را رد می‌کند.

وی افزود: بیانیه‌ای که در پایان نشست سران سازمان همکاری اسلامی قرائت خواهد شد، کاملا شفاف خواهد بود و چنین اقداماتی و هرگونه حمایت از تروریسم و افراطی‌گری را محکوم خواهد کرد. پیام برای ایران نیز کاملا شفاف و روشن است و جهان اسلام این مسائل را نمی‌پذیرد و آن را رد می‌کند، لذا ایران باید سیاست‌های خود را تغییر دهد و با پایبندی به قوانین و عرف بین‌الملل و بر پایه اصل حسن همجواری از دخالت در امور سایرین خودداری کند. 

عربستان که خود را داعیه‌دار حمایت از کشورهای مسلمان می‌داند همصدا با رژیم صهیونیستی شده و نمونه آن نشست روز پنجشنبه شورای امنیت بود که واکنش رایزن نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک را به دنبال داشت. جواد صفایی رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اتهامات بی اساس و تکراری نماینده رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، ضمن رد این ادعاها اظهار داشت: رژیم صهیونیستی خود بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و از ابتدای پیدایش، ماهیت تروریستی داشته و به علاوه اشغالگری اسرائیل علیه فلسطینیان بارزترین شکل تروریسم بوده که به مدت بیش از شش دهه ادامه داشته است و بنابراین، نماینده این رژیم آخرین کسی است که می‌تواند در مبارزه با تروریسم سخن سرایی کند.
صفایی همچنین در پاسخ به نماینده عربستان سعودی نیز گفت: طرح اتهامات علیه ایران تلاشی بیهوده برای منحرف ساختن توجه بین‌المللی از عربستان سعودی به عنوان مبداء و منشاء تروریسم، افراط گرایی و ایدئولوژی تکفیری است که در قلب همه عملیات تروریستی اخیر قرار دارد و به عنوان خطرناکترین و مخرب‌ترین عامل در خاورمیانه و سراسر دنیا عمل می‌کند و به جنگ‌های فرقه‌ای دامن می‌زند.

وی افزود: اتهام بی ثبات کردن منطقه نیز بیش از هر کشوری، متوجه سعودی‌ها است که در تهاجم به دو کشور در سال‌های اخیر و مقابله نظامی با مردم این کشورها سرشت خود را به نمایش گذاشته‌اند. تهاجم نظامی به یمن و پیامدهای انسانی آن نمونه روشنی از تلاش سعودی برای تحمیل اراده خود بر مردم کشورهای دیگر است.

ریاض در حالی به ایران برچسب حمایت از تروریسم را می‌زند که ایران در مبارزه با تروریسم حضوری فعال داشته و در این راه از همه امکانات خود بهره می‌گیرد.

سازمان همکاری اسلامی که در پی حادثه آتش‌سوزی مسجدالاقصی بنیان نهاده شد در حال حاضر 57 عضو دارد و آنگونه که حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید: این سازمان برای اتحاد کشورهای اسلامی در برابر خطرات مشترک و پیگیری منافع مشترک تاسیس شد و متاسفانه در مقاطع مختلفی از جمله در مقطع فعلی گاه سیاست برخی از کشورها این بود که هدف گیری سازمان را تحت الشعاع قرار دهند و سازمان را به جای تسویه حساب دعواهای سیاسی بین طرف‌های مختلف تبدیل کنند.

در حالی که ریاض همواره از این سازمان برای تسویه حساب‌های سیاسی بهره‌ برده، ولی تهران همواره از ظرفیت‌های این سازمان در راستای وحدت کشورهای اسلامی استفاده کرده است.

البته قرار گرفتن دبیرخانه این سازمان در جده و دبیرکلی ایاد امین مدنی دبیرکل فعلی آن که سعودی الاصل است، این سازمان را به جایگاه یک اداره دولتی تنزل داده است و بخصوص پس از تنش به وجود آمده بین تهران و ریاض در پی حمله به سفارت عربستان در تهران،‌ عملا سازمان مذکور اجرا کننده فرمان‌های ریاض شده تا پیگیر منافع و وحدت جهان اسلام.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/NR773I

اخبار مرتبط

روحانی و ظریف در نشست پایانی سران سازمان همکاری اسلامی حضور نیافتند95/01/27 - 14:27پایان نشست جنجالی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بدون قرائت بیانیه/عدم شرکت روحانی در نشست پایانی به نشانه اعتراض95/01/27 - 13:33نماینده ایران عضو کمیسیون دائمی حقوق بشر اسلامی سازمان همکاری اسلامی شد95/01/27 - 13:35«عادل الجبیر» در استانبول نیز اتهاماتش علیه ایران را تکرار کرد95/01/27 - 10:55عربستان مبدأ و منشاء تروریسم و افراط‌گرایی/ رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین حامی تروریسم95/01/27 - 09:37سازمان همکاری اسلامی از مواضعش پشیمان می‌شود/ در هیچ سطحی با سعودی‌ها ملاقات نداشته‌ایم95/01/26 - 21:45اردوغان خواستار تأسیس نهادی اسلامی برای مبارزه با تروریسم شد95/01/26 - 11:53اخطار ظریف به سعودی‌ها/ببینید الان «طارق عزیز» کجاست؟95/01/25 - 18:11در صورت حماقت عربستان، اعراب باید شاهد گلوله‌های آتش در آسمان‌خراش‌ها و بنادرشان باشند/ نبرد با ایران کابوس اعراب است95/01/26 - 00:02وزیر فرهنگ عربستان مدعی شد: ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است95/01/25 - 16:50واگذاری جزیره‌های مصر به عربستان گشایش جبهه جدید دیپلماتیک علیه ایران است95/01/24 - 21:52نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول +عکس95/01/24 - 16:41آغاز به کار نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول با حضور ظریف95/01/24 - 12:25اجرای مرحله نخست قرارداد S-300/مسئولیت‌ها در وزارت خارجه ابدی نیست/حضور ظریف در نشست استانبول95/01/23 - 14:49

فارس نیوزی ها...
ما را در سایت فارس نیوزی ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان farsinews بازدید : 112 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 1:59